Cuprins
Partea I – AutoCAD 2D
- Tutorial AutoCAD 1: Prezentare generala a programului AutoCAD
- Tutorial AutoCAD 2: Setari initiale. Crearea si utilizarea fisierelor sablon
- Tutorial AutoCAD 3: Comenzi de vizualizare
- Tutorial AutoCAD 4: Comenzi de desenare. Crearea unui desen 2D
- Tutorial AutoCAD 5: Extragerea informatiilor din desen
- Tutorial AutoCAD 6: Comenzi de modificare. Modificarea obiectelor
- Tutorial AutoCAD 7: Adnotarea desenelor
- Tutorial AutoCAD 8: Cotarea desenelor
- Tutorial AutoCAD 9: Gestionarea continutului desenelor
- Tutorial AutoCAD 10: Tiparirea desenelor
Partea II – AutoCAD 3D
Partea I – AutoCAD 2D
AutoCAD este un program destinat proiectarii in domeniul industrial si realizarii desenelor tehnice. Veti lucra cu o interfata prietenoasa si sugestiva, utilizand comenzi organizate pe grupuri, fiecare grup reprezentand cate o activitate semnificativa a procesului de proiectare.
Prima etapa in realizarea unui desen o reprezinta setarile initiale, referitoare la unitatile de masura utilizate (mm sau inch), stabilirea marimii formatului de lucru, a setarilor de asezare in pagina, stabilirea parametrilor pentru functiile ajutatoare de desenare. Pentru marirea productivitatii, salvati aceste setari in fisiere sablon.
Optiunile de vizualizare vor permite marirea sau micsorarea imaginii desenului in zona grafica, deplasarea sa in campul vizual, precum si rotirea pentru stabilirea unei vederi tridimensionale.
Desenul va contine diferite obiecte simple, cum ar fi linii, cercuri, arce de cerc, dar si obiecte complexe: polilinii si curbe spline. Puteti crea variate combinatii intre aceste obiecte in scopul realizarii proiectului tehnic dorit.
Un desen AutoCAD contine, pe langa obiectele componente, o baza de date interna care stocheaza toate informatiile referitoare la toate elementele grafice. Puteti interoga aceasta baza de date pentru obtinerea informatiilor relevante.
Odata create obiectele, acestea pot fi modificate pentru a le determina forma si dimensiunile finale. Puteti copia, muta obiecte desenate, puteti crea contururi echidistante, rotiri, scalari, uniri si schimbari de proprietati pentru orice element grafic.
Pe langa elementele grafice, veti avea posibilitatea inserarii textelor concretizate in explicatii tehnice, a tabelelor, pentru prezentarea intr-un mod mai elevat si concis a informatiei, a elementelor de identificare a componentelor unui ansamblu, etc.
Desenele tehnice impun reprezentarea elementelor grafice la o anumita scara, pentru a defini complet dimensiunile piesei sau ansamblului de piese proiectat. Cotele (Dimensions) sunt obiectele care reflecta dimensiunile pieselor.
Intr-un desen mare, continand multe obiecte simple, veti putea grupa anumite elemente pentru a le gestiona mai usor, creand blocuri (Block). Blocurile vor face parte dintr-o biblioteca si vor putea fi reutilizate si in alte desene.
Etapa finala in elaborarea desenului tehnic este reprezentata de totalitatea operatiilor de asezare intr-un format standardizat de hartie, stabilirea scarii de reprezentare a proiectiilor, includerea chenarelor, a tabelelor indicatoare si a tabelelor de componenta si, apoi tiparirea desenului, sau salvarea acestuia in format PDF.
Partea II – AutoCAD 3D
Programul AutoCAD ofera o paleta larga de comenzi de modelare. Pe baza contururilor realizate in prima parte a acestui curs, veti putea crea acum modelele 3D ale pieselor proiectate.
Veti fi familiarizati cu diferitele strategii de modelare, cu tipurile de obiecte tridimensionale pe care le puteti crea precum si cu setul de comenzi utilizate pentru modificarea obiectelor create.
O buna abordare in crearea modelelor tridimensionale este utilizarea corpurilor solide. Acestea contin si substanta din interior, si, din acest motiv, veti putea pune in evidenta si diferite forme interioare (gauri, decupaje, buzunare, etc.). Se pot face calcule de volume si mase si se pot aplica materiale.
Pentru obiectele tridimensionale foarte complexe, care necesita generari de profile sofisticate, puteti utiliza comenzile de creare si modificare a suprafetelor. Ulterior, acestor obiecte li se poate adauga grosime si, eventual, pot fi transformate in solide.
Un set mai aparte de obiecte tridimensionale este reprezentat de suprafetele de tip Mesh, acestea permitand dezvoltarea de curbe-suport pe doua directii vectoriale spatiale. Avem si aici posibilitatea sa modificam aceste obiecte la nivelul fetelor, muchiilor sau al punctelor caracteristice.