Sumar lectii
- Lectia 6.1: Selectarea si stergerea obiectelor (Select, Erase)
- Lectia 6.2: Mutarea si copierea obiectelor (Move, Copy)
- Lectia 6.3: Multiplicarea ordonata clasica (ArrayClassic)
- Lectia 6.4: Multiplicarea ordonata (Array)
- Lectia 6.5: Oglindirea obiectelor (Mirror)
- Lectia 6.6: Crearea profilelor echidistante (Offset)
- Lectia 6.7: Rotirea obiectelor (Rotate)
- Lectia 6.8: Scalarea obiectelor (Scale)
- Lectia 6.9: intinderea obiectelor (Stretch)
- Lectia 6.10: Modificarea lungimii (Lenghten)
- Lectia 6.11: Extinderea obiectelor (Extend)
- Lectia 6.12: Taierea obiectelor (Trim)
- Lectia 6.13: Racordarea obiectelor (Fillet)
- Lectia 6.14: Tesirea obiectelor (Chamfer)
- Lectia 6.15: intreruperea obiectelor (Break)
- Lectia 6.16: Modificarea cu ajutorul GRIP-urilor
- Lectia 6.17: Modificarea poliliniilor (Pedit)
- Lectia 6.18: Preluarea proprietatilor unui obiect (Matchprop)
- Lectia 6.19: Modificarea proprietatilor unui obiect (Properties)
Lectia 6.1: Selectarea si stergerea obiectelor (Select, Erase)
Preambul
Comenzile de editare ne permit sa modificam obiectele desenate in AutoCAD, fie prin deplasare, copiere sau multiplicare ordonata, fie prin schimbarea formei sau a marimii. Indiferent de efectul final al comenzilor de editare, acestea se vor referi la un set de selectie.
Prin set de selectie (selection set) se intelege un obiect sau un grup de obiecte care sunt selectate la un moment dat si asupra carora se va aplica o actiune modificare. Din acest motiv, cunoasterea metodelor de selectie de obiecte pe care programul AutoCAD o pune la dispozitie este foarte importanta.
Pentru exemplificare, vom utiliza o comanda simpla, numita Select, cu ajutorul careia vom putea vedea care sunt si cum functioneaza metodele de selectie. Metodele de selectie sunt prezentate in cele ce urmeaza. Ele dispun de prescurtari (shortcut key) posibil a fi utilizate pe orice prompt care cere selectie de obiecte (Select object:)
– patratelul selector (pickbox), selecteaza obiecte unul cate unul prin suprapunerea lui pe obiect si apasarea butonului stanga al mouse-ului
– W – fereastra dreptunghiulara de tip “Window” care va selecta doar obiectele care se afla integral in interoirul acesteia
– C – fereastra dreptunghiulara de tip “Crossing” care va selecta atat obiectele care se afla integral in interoirul acesteia cat si cele care traverseaza laturile ei
– WP – fereastra cu forma neregulata de tip “Window Polygon”, are acelasi efect ca si “Window”
– CP – fereastra cu forma neregulata de tip “Crossing Polygon”, are acelasi efect ca si “Crossing”
– F – traseu cu forma unei linii frante de tip “Fence” (gard) care va selecta doar obiectele peste care trece
– R – optiune care transforma prompt-ul Select objects: in Remove objects: si permite excluderea unor obiecte din setul de selectie prin reselectarea lor
– A – optiune care permite revenirea de la prompt-ul Remove Objects: la Select Objects: si adaugarea (Add) de noi obiecte la setul de selectie
– L – (Last) – optiune care permite reselectarea ultimului obiect selectat intr-o comanda anterioara
– P – (Previous) – optiune care permite reselectarea setului de selectie utilizat intr-o comanda anterioara
In plus, programul AutoCAD ofera si optiunea de selectie automata – Implied windowing cu ajutorul unei regiuni de forma unei curbe spline (Lasso) sau de forma unei fereastra dreptunghiulare (Window) daca, pe un prompt Select objects:, se plaseaza patratelul selector intr-o zona libera a desenului si se apasa butonul stanga al mouse-ului. Regiunea de selectie deschisa de la stanga la dreapta va fi de tip Window, si deschisa de la dreapta la stanga va fi de tip Crossing. Pentru a putea utiliza optiunea Implied windowing, aceasta trebuie sa fie activa. Se verifica acest lucru in fereastra Options, tab-ul Selection. Fereastra Options se deschide din meniul de aplicatie. De asemenea, tot aici se va alege metoda implicita de selectie.
Comanda Erase ne permite stergerea obiectelor selectate. Prescurtarea acestei comenzi este litera E.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “43. Selectarea si stergerea obiectelor (Select, Erase).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Select si optiunea W pe prompt-ul Select objects: pentru a selecta grupul de 9 cercuri din mijlocul matricei. Apasati tasta Enter sau butonul dreapta al mouse-ului pe urmatorul prompt Select objects:. Comanda se incheie iar obiectele raman selectate.
Lansati comanda Erase, , aflata in Ribbon-ul Drafting & Annotation, tab-ul Home, panel-ul Modify, pentru a sterge cele 9 cercuri.
Pasul 3
Lansati comanda Erase si selectati in fereastra de tip Crossing textul din interiorul dreptunghiului. Apasati tasta Enter pe urmatorul prompt Select objects:.
Pasul 4
Stergeti liniile radiale ale profilului din partea de sus prin selectarea lor cu optiunea F (fence), scrisa pe prompt-ul Select objects al comenzii Erase. Dezactivati, daca este cazul, optiunile Object Snap, Object Snap Tracking si Polar Tracking prin apasarea pe butoanele lor din bara se stare. Apasati tasta Enter pe prompt-ul Specify next fence point: dupa ce ati traversat toate liniile radiale. Apasati din nou tasta Enter pentru a incheia comanda.
Pasul 5
Stergeti conturul de culoare verde din partea dreapta prin selectarea lui cu optiunea CP (Crossing Polygon) pe prompt-ul Select objects al comenzii Erase, selectand apoi colturile poligonului in vecinatatea punctelor marcate P1, P2, …, P5. Apasati tasta Enter pe prompt-ul Specify endpoint of line: dupa ce ati descris poligonul de selectie prin cele 5 puncte. Apasati din nou tasta Enter pentru a incheia comanda.
Pasul 6
In partea dreapta a desenului vom utiliza noua metoda de selectie Lasso. Veti observa ca aceasta metoda este foarte utila si rapida, continand posibilitatea de alegere intre tipurile de lasou disponibile (Window, Crossing sau Fence).
Deplasati cursorul in zona cercurilor de culoare rosie, apasati si mentineti apasat butonul stanga al mouse-ului intr-o zona libera si deplasati apoi cursorul astfel incat sa descrieti o regiune de selectie de forma unei curbe spline.
Implicit, lasoul va fi de tip Window, daca parcursul acestuia este de la stanga la dreapta, sau Crossing, daca se va deschide de la dreapta la stanga. Indiferent de functionalitatea initiala, in zona liniilor de comanda vom observa indicatia Press Spacebar to cycle options, ceea ce inseamna ca, prin apasarea tastei Space, vom putea schimba functia acestei regiuni. Prin incercari succesive, obtineti urmatoarele rezultate:
Selectie cu functia Window Lasso
Selectie Crossing Lasso
Selectie Fence Lasso
Pasul 7
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.2: Mutarea si copierea obiectelor (Move, Copy)
Preambul
Comanda Move, permite deplasarea (repozitionarea) obiectelor. Se poate lansa prin apasarea pe butonul aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, tab-ul Home, panel-ul Modify sau prin scrierea literei M pe prompt-ul Command, urmata de Enter. Sintaxa acestei comenzi este prezentata mai jos:
Command: m
MOVE
Select objects: se selecteaza obiectele
Select objects: se apasa Enter sau Space pentru incheierea sesiunii de selectie
Specify base point or [Displacement] : se specifica punctul de baza
Specify second point or : se specifica punctul de destinatie
Avand in vedere ca punctul de baza (Base point) se va suprapune peste punctul de destinatie (Second point), nu se recomanda ca selectia punctului de baza sa se faca la intamplare. Acest punct este, de regula un punct characteristic al obiectului ce urmeaza a fi mutat. Specificarea acestor puncte se poate face prin orice metoda valabila (coordinate carteziene sau polare, absolute sau relative, introducerea directa a distantei (DDE), Polar Tracking, Object Snap sau Object Snap Tracking).
Comanda Copy, permite copierea obiectelor. Se poate lansa prin apasarea pe butonul aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, tab-ul Home, panel-ul Modify sau prin scrierea literelor CO sau CP pe prompt-ul Command, urmata de Enter. Sintaxa acestei comenzi este prezentata mai jos:
Command: co
COPY
Select objects: se selecteaza obiectele
Select objects: se apasa Enter sau Space pentru incheierea sesiunii de selectie
Current settings: Copy mode = Multiple (mod de copiere multipla activ)
Specify base point or [Displacement/mOde] : se specifica punctul de baza
Specify second point or : se specifica punctul de destinatie (repetitiv)
Specify second point or [Exit/Undo] : se apasa Enter pentru a incheia comanda
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “44. Mutarea si copierea obiectelor (Move, Copy).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Move si selectati cercul din partea stanga.Apasati Enter pentru a incheia sesiunea de selectie. Pe prompt-ul Specify base point or [Displacement/mOde] : selectati centrul cercului. Pentru punctul de destinatie (Second point) deplasati mouse-ul pe directia polara de 0 grade si introduceti distanta 5. Apasati Enter pentru a deplasa cercul in pozitia indicata.
Pasul 3
Lansati comanda Copy si selectati din nou cercul din partea stanga. Apasati tasta Enter pe urmatorul prompt Select objects. Deplasati mouse-ul pe directia polara de 0 grade si introduceti distanta 15 pentru prima copie, 30 pentru a doua copie si, respectiv, perechea de coordonate carteziene relative @35,10 pentru cel de-al treilea cerc copiat.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.3: Multiplicarea ordonata clasica (ArrayClassic)
Preambul
Comanda ArrayClassic permite multiplicarea (copierea) ordonata a obiectelor sub forma unei matrice dreptunghiulare, cu un anumit numar de randuri si coloane (Array Rectangular) sau a unui aranjament dispus in jurul unui punct de centru (Array Polar). Aceasta este fosta comanda Array, existenta pana in versiunea AutoCAD 2011. Incepand cu versiunea AutoCAD 2012, devine ARRAYCLASSIC si se lanseaza prin scrierea ca atare pe linia de comanda.
Dialogul pentru comanda ArrayClassic se desfasoara intr-o fereastra in care veti putea selecta tipul de multiplicare dorit si veti introduce datele corespunzatoare si unde puteti vedea deja un rezultat schematic intr-o zona de Preview.
Se poate scrie prescurtarea AR pe linia de comanda si se alege apoi, din lista deschisa, comanda ARRAYCLASSIC.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul “45.1 Multiplicarea ordonata clasica (ArrayClassic).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda ARRAICLASSIC si introduceti urmatoarele date:
– Rectangular Array – verificati daca este selectata optiunea
– Select objects – apasati butonul si selectati fotoliul din stanga-sus
– Rows – introduceti numarul de randuri: 3
– Columns – introduceti numarul de coloane: 7
– Row offset – introduceti distanta intre randuri: 50
– Column offset – introduceti distanta intre coloane: 40
– OK – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Array Rectangular in zona grafica.
Succesiunea pasilor aferenti comenzii Array nu este stricta in modul prezentat mai sus. Este obligatoriu, insa, sa parcurgeti toti pasii indicati, in ce ordine doriti, cu introducere de date acolo unde este cazul sau numai verificarea lor acolo unde sunt valorile dorite prezentate ca implicite.
Daca omiteti vreun pas obligatoriu (ex.: Select objects), nu veti avea acces la butonul OK, acesta fiind inactiv.
Pasul 3
Lansati comanda ARRAYCLASSIC si introduceti urmatoarele date:
– Polar Array – apasati pe butonul radio al acestei optiuni
– Select objects – selectati fotoliul din dreptul mesei (cercului) de culoare rosie
– Center point – apasati pe butonul din partea dreapta a optiunii si selectati centrul cercului rosu
– Total number of items – introduceti numarul total de obiecte: 5
– Angle to fill – introduceti unghiul de umplere dorit (implict: 360 grade)
– OK – apasati butonul pentru a incheia comanda
– Rotate items as copied – verificati activarea optiunii pentru rotirea obiectelor in timpul copierii
Observati rezultatul comenzii Array Polar in zona grafica.
Pasul 4
Lansati comanda Array si introduceti urmatoarele date:
– Polar Array – apasati pe butonul radio al acestei optiuni
– Select objects – selectati fotoliul din dreptul mesei (cercului) de culoare galbena
– Center point – apasati pe butonul din partea dreapta a optiunii si selectati centrul cercului galben
– Total number of items – introduceti numarul total de obiecte: 4
– Angle to fill – introduceti unghiul de umplere 180
– OK – apasati butonul pentru a incheia comanda
– Rotate items as copied – dezactivati optiunea pentru pastrarea orientarii neschimbate a obiectelor in timpul copierii
Observati rezultatul comenzii Array Polar in zona grafica.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.4: Multiplicarea ordonata (Array)
Preambul
Comanda Array, intr-o varianta modernizata incepand cu versiunea AutoCAD 2012, permite multiplicarea (copierea) ordonata a obiectelor, avand, ca optiuni distincte, realizarea unei matrice dreptunghiulare, cu un anumit numar de randuri si coloane (Rectangular), a unui aranjament dispus in jurul unui punct de centru (Polar) sau a unei dispuneri de-a lungul unui traseu desenat in prealabil (Path). Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Array este AR. Se poate scrie ca atare pe linia de comanda si se apasa Enter sau Space. Dupa selectarea obiectelor ce trebuie multiplicate, veti putea alege metoda de multiplicare, apasand pe unul din cele trei butoane disponibile in linia de comanda sau alegand una din optiunile disponibile in zona grafica, langa cursor.
Pentru simplificarea alegerii metodei de multiplicare, s-au dezvoltat separat comenzile ARRAYRECT, ARRAYPOLAR si ARRAYPATH acestea putand fi accesate prin apasarea butonului derulant aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Dialogul pentru comanda Array se desfasoara intr-un tab separat, denumit Array Creation, acesta avand optiuni diferite, in functie de comanda aleasa.
Spre deosebire de comanda ArrayClassic, noua comanda ARRAY beneficiaza si de proprietatea de asociativitate (Associative), ceea ce aduce avantajul gestionarii setului de obiecte multiplicate ca un intreg si modificarea ulterioara a parametrilor acestuia.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul “45.2 Multiplicarea ordonata (Array).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Array si selectati fotoliul din zona stanga-sus. Alegeti apoi optiunea Rectangular prin apasarea pe butonul cu acelasi nume din linia de comanda. Observati aparitia tab-ului Array Creation cu optiunile specifice unei multiplicari ordonate sub forma matriceala. Aceeasi situatie se obtine si daca se alege direct butonul Rectangular Array din butonul derulant al comenzii Array.
Observati ca se pot introduce parametrii de multiplicare atat in tab-ul Array Creation cat si in linia de comanda dupa ce se selecteaza optiunea dorita. De asemenea, actionand asupra punctelor albastre (GRIP-uri) din zona grafica, veti putea modifica dinamic numarul de randuri sau coloane si distanta dintre acestea.
Remarcati, de asemenea, butonul Asociativity, care activeaza sau dezactiveaza proprietarea de asociativitate. Activand aceasta proprietate, array-ul creat poate fi editat oricand, prin selectarea sa si modificarea proprietatilor in tab-ul Array, asemanator cu tab-ul Array Creation.
In mod implicit, matricea de obiecte se dezvolta pe 3 randuri si 4 coloane. Modificati in tab-ul Array Creation urmatorii parametri:
– Rows – introduceti numarul de randuri: 3
– Columns – introduceti numarul de coloane: 7
– Between (zona rows) – introduceti distanta intre randuri: 50
– Between (zona columns) – introduceti distanta intre coloane: 40
– Associative – apasati butonul pentru a activa proprietatea de asociativitate
– Close Array – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Rectangular Array in zona grafica.
Succesiunea pasilor aferenti comenzii Array nu este stricta in modul prezentat mai sus. Este obligatoriu, insa, sa parcurgeti toti pasii indicati, in ce ordine doriti, cu introducere de date acolo unde este cazul sau numai verificarea lor acolo unde sunt valorile dorite prezentate ca implicite.
Pasul 3
Lansati comanda Array si selectati fotoliul din zona stanga-jos. Incheiati sesiunea de selectie prin apasarea tastei Enter si alegeti apoi optiunea Polar prin apasarea pe butonul cu acelasi nume din linia de comanda. Selectati apoi centrul mesei apropiate pentru optiunea Specify center point of array. Observati aparitia tab-ului Array Creation cu optiunile specifice unei multiplicari ordonate polare. Aceeasi situatie se obtine si daca se alege direct butonul Polar Array din butonul derulant al comenzii Array.
In mod implicit, pentru Array Polar, avem setat un numar de 6 obiecte. Modificati in tab-ul Array Creation urmatorii parametri:
– Items – introduceti numarul total de obiecte: 5
– Fill – introduceti unghiul de umplere dorit (implict: 360 grade)
– Associativity – apasati butonul pentru a activa proprietatea de asociativitate
– Rotate Items – verificati activarea optiunii pentru rotirea obiectelor in timpul copierii
– Direction – in stare activata, determina dezvoltarea copierii in sens pozitiv (trigonometric – CCW)
– Close Array – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Array Polar in zona grafica.
Pasul 4
Lansati comanda Array si selectati fotoliul de langa cercul de culoare galbena. Incheiati sesiunea de selectie prin apasarea tastei Enter si alegeti apoi optiunea Polar prin apasarea pe butonul cu acelasi nume din linia de comanda. Selectati apoi centrul cercului galben pentru optiunea Specify center point of array. Observati aparitia tab-ului Array Creation cu optiunile specifice unei multiplicari ordonate polare. Aceeasi situatie se obtine si daca se alege direct butonul Polar Array din butonul derulant al comenzii Array.
Modificati in tab-ul Array Creation urmatorii parametri:
– Items – introduceti numarul total de obiecte: 4
– Fill – introduceti unghiul de umplere 197
– Associativity – apasati butonul pentru a activa proprietatea de asociativitate
– Rotate Items – verificati activarea optiunii pentru rotirea obiectelor in timpul copierii
– Direction – in stare activata, determina dezvoltarea copierii in sens pozitiv (trigonometric – CCW)
– Close Array – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Array Polar in zona grafica.
Pasul 5
Lansati comanda Array si selectati fotoliul de langa curba spline din partea dreapta a desenului. Incheiati sesiunea de selectie prin apasarea tastei Enter si alegeti apoi optiunea Path prin apasarea pe butonul cu acelasi nume din linia de comanda. Selectati apoi curba spline pentru optiunea Select path curve:. Observati aparitia tab-ului Array Creation cu optiunile specifice unei multiplicari ordonate de-a lungul unei cai. Aceeasi situatie se obtine si daca se alege direct butonul Path Array din butonul derulant al comenzii Array.
Modificati in tab-ul Array Creation urmatorii parametri:
– Divide – selectati aceasta metoda pentru dispunerea obiectelor pe toata lunginea curbei la distante egale
– Associative – apasati butonul pentru a activa proprietatea de asociativitate
– Items – introduceti numarul total de obiecte: 7
– Align Items – verificati activarea optiunii pentru alinierea obiectelor la traiectorie
– Close Array – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Array Polar in zona grafica.
De mentionat ca, oricand doriti, puteti selecta orice array asociativ pentru a-i edita parametrii, fie in tab-ul Array, fie in modul dinamic, cu ajutorul grip-urilor de culoare albastra, in zona grafica.
Pasul 6
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.5: Oglindirea obiectelor (Mirror)
Preambul
Cu ajutorul comenzii Mirror, veti putea obtine imaginea in oglinda a obiectelor prin construirea simetriei in raport cu o axa (mirror line). Acest procedeu se aplica, de regula, la piesele simetrice, prin desenarea unei jumatati si oglindirea fata de linia de simetrie.
Dialogul pentru comanda Mirror se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se cere sa selectati obiectele pe care doriti sa le oglinditi, apoi primul si , respectiv al doilea punct al liniei de oglindire. Puteti opta, de asemenea, pentru stergerea sau nu a setului de obiecte sursa.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Mirror este MI. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Mirror poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “46. Oglindirea obiectelor (Mirror).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda ArrayClassic si introduceti urmatoarele date:
– Rectangular Array – verificati daca este selectata optiunea
– Select objects – apasati butonul si selectati fotoliul din stanga-sus
– Rows – introduceti numarul de randuri: 3
– Columns – introduceti numarul de coloane: 4
– Row offset – introduceti distanta intre randuri: 50
– Column offset – introduceti distanta intre coloane: 40
– Angle of array – introduceti unghiul de rotire al matricei: 15
– OK – apasati butonul pentru a incheia comanda
Observati rezultatul comenzii Array Rectangular in zona grafica.
Pasul 3
Lansati comanda Mirror si selectati obiectele rezultate din comanda Array precedenta:
Command: _mirror
Select objects: Specify opposite corner: 12 found (selectati obiectele)
Select objects: Enter (incheierea sesiunii de selectie)
Specify first point of mirror line: selectati mijlocul laturii de jos al aleii
Specify second point of mirror line: selectati mijlocul laturii se sus al aleii
Erase source objects? [Yes/No] : Enter (nu se sterge obiectul sursa)
Observati rezultatul comenzii Mirror in zona grafica.
Pasul 4
Lansati comanda Mirror si selectati fotoliul din dreptul mesei (cercului) de culoare rosie.
Command: _mirror
Select objects: 1 found (selectati fotoliul din dreptul mesei (cercului) de culoare rosie)
Select objects: Enter
Specify first point of mirror line: selectati Quadrant-ul Sud al cercului rosu
Specify second point of mirror line: selectati Quadrant-ul Nord al cercului rosu
Erase source objects? [Yes/No] < N >: Enter
Observati aparitia fotoliului oglindit fata de axa verticala a cercului.
Pasul 5
Lansati comanda Mirror si selectati obiectele din partea de sus a desenului:
Command: _mirror
Select objects: Specify opposite corner: 25 found (selectati obiectele conform figurii de mai sus)
Select objects: Enter
Specify first point of mirror line: selectati centrul cercului rosu
Specify second point of mirror line: selectati centrul cercului galben
Erase source objects? [Yes/No] < N >: Enter
Observati rezultatul comenzii Mirror in zona grafica.
Pasul 6
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.6: Crearea profilelor echidistante (Offset)
Preambul
Cu ajutorul comenzii Offset, vom crea un contur echidistant plecand de la unul existent. Daca profilul de baza este polilinie, conturul echidistant va fi creat printr-o singura selectie. In caz contrar, cand conturul este alcatuit din obiecte simple (linii, cercuri, arce), obiectele echidistante vor fi obtinute unul cate unul prin selectii succesive, in cadrul aceleiasi comenzi Offset. Caracteristicile principale ale comenzii Offset sunt:
– Offset distance – distanta la care se va construi profilul echidistant
– Side to offset – partea in care se va crea profilul echidistant, in raport cu obiectul de baza
Dialogul pentru comanda Offset se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se cere distanta de offset, selectia obiectului si apoi partea in care va fi plasat obiectul echidistant. Dupa introducerea distantei de offset, celelalte doua optiuni (Select si Side to offset) sunt repetitive.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Offset este O. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Offset poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “47. Crearea profilelor echidistante (Offset).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta proiectia frontala completa a unei piese, in partea de sus, si proiectia ce trebuie completata cu profilul echidistant, in partea de jos.
Pasul 2
Lansati comanda Offset si introduceti urmatoarele date:
Command: _offset
Current settings: Erase source=No Layer=Source OFFSETGAPTYPE=0
Specify offset distance or [Through/Erase/Layer] : 10 (distanta de offset)
Select object to offset or [Exit/Undo] :selectati linia de sus a profilului
Specify point on side to offset or [Exit/Multiple/Undo] :selectati punct in interior
Select object to offset or [Exit/Undo] : selectati linia de jos a profilului
Specify point on side to offset or [Exit/Multiple/Undo] : selectati punct in interior
Select object to offset or [Exit/Undo] : selectati cercul de diametru 100 (stanga)
Specify point on side to offset or [Exit/Multiple/Undo] : selectati punct in interior
Select object to offset or [Exit/Undo] : selectati cercul de diametru 50 (dreaptaa)
Specify point on side to offset or [Exit/Multiple/Undo] : selectati punct in interior
Select object to offset or [Exit/Undo] :Enter
Pasul 3
Construiti un chenar cu ajutorul comenzii Rectangle.
Pasul 4
Lansati comanda Offset si apasati Enter pentru a valida distanta implicita <10.0000>. Alegeti un punct in exteriorul dreptunghiului.
Observati efectul comenzii Offset pentru polilinii.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Definitivarea conturului echidistant se va face prin realizarea operatiei de taiere (Trim) in Lectia 53.
Lectia 6.7: Rotirea obiectelor (Rotate)
Preambul
Comanda Rotate, realizeaza rotirea obiectelor in jurul unui punct de baza (Base point). Rotirea se realizeaza, in principiu cu un anumit unghi, specificat ca parametru (Rotation angle) cu deplasarea obiectulu (optiunea implicita) sau cu copierea acestuia (Copy). Dupa selectarea obiectele care trebuie rotite, verificati daca este sau nu selectata optiunea Copy:
Command: ro
ROTATE
Current positive angle in UCS: ANGDIR=counterclockwise ANGBASE=0
Select objects:
Select objects:
Specify base point:
Specify rotation angle or [Copy/Reference] <0>:
Optiunile disponibile pe prompt-ul Specify rotation angle sunt urmatoarele:
– Specify rotation angle – permiteintroducerea valorii unghiului de rotire, daca il cunoasteti
– Copy – permite rotirea cu copiere a obiectelor selectate
– Reference – permite selectarea unei directii unghiulare necunoscute si specificarea unui unghi dorit
Dialogul pentru comanda Rotate se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti selecta obiectele pentru rotire si veti utiliza optiunile descrise mai sus.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Rotate este RO. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Rotate poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “48. Rotirea obiectelor (Rotate).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta proiectia frontala a unei piese care este plasata la un unghi oarecare.Ne propunem sa aducem piesa cu axa ei in pozitia de 0 grade (orizontala).
Pasul 2
Lansati comanda Rotate si urmati indicatiile de mai jos:
Command: ROTATE
Current positive angle in UCS: ANGDIR=counterclockwise ANGBASE=0
Select objects: 1 found (selectati piesa)
Select objects:Enter (incheierea sesiunii de selectie)
Specify base point:selectati centrul cercului mare din stanga
Specify rotation angle or [Copy/Reference] <0>: R (selectati optiunea Reference)
Specify the reference angle <0>: selectati centrul cercului din stanga
Specify second point: selectati centrul cercului din dreapta
(cele doua puncte selectate desemneaza directia necunoscuta a unghiului de rotire initial)
Specify the new angle or [Points] <0>:Enter (alegerea valorii de 0 grade – orizontal)
Pasul 3
Lansati din nou comanda Rotate si selectati piesa. Alegeti acelasi Base point si apoi optiunea Copy. Specificati unghiul de rotire: 90
Pasul 4
Lansati din nou comanda Rotate si, alegand in prealabil optiunea Multiple, selectati capetele din dreapta ale liniilor paralele. Observati ca, desi raza este 0, racordarea liniilor paralele se face cu un semicerc de raza egala cu jumatatea distantei dintre linii.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.8: Scalarea obiectelor (Scale)
Preambul
Comanda Scale, realizeaza marirea sau micsorarea fizica a obiectelor in raport cu un punct de baza (Base point). Aceasta comanda actioneaza asupra marimii reale a obiectului, spre deosebire de comanda Zoom, care mareste sau micsoreaza imaginea, lasand marimea neschimbata. Dupa selectarea obiectele care trebuie scalate, verificati daca este sau nu selectata optiunea Copy:
Command: sc
SCALE
Select objects:
Select objects:
Specify base point:
Specify scale factor or [Copy/Reference] :
Optiunile disponibile pe prompt-ul Specify scale factor sunt urmatoarele:
– Specify scale factor – permite introducerea valorii factorului de scalare
– scale factor<1 – micsorare
– scale factor >1 – marire
– Copy – permite scalarea cu copiere a obiectelor selectate
– Reference – permite selectarea unui factor de scala necunoscut si specificarea unei mariri dorite
Dialogul pentru comanda Scale se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti selecta obiectele pentru scalare si veti utiliza optiunile descrise mai sus.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Scale este SC. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Scale poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “49. Scalarea obiectelor (Scale).dwg” .
Pasul 2
Lansati comanda Scale si urmati indicatiile de mai jos:
Command: sc
SCALE
Select objects: selectati piesa si cota de sus (in fereastra)
Select objects:Enter
Specify base point: selectati centrul cercului din stanga
Specify scale factor or [Copy/Reference] :0.5
Observati ca, odata cu piesa se scaleaza si valoarea cotei, reflectand factorul de scalare aplicat. Datorita proprietatilor cotei, se observa ca textul si sagetile raman nemodificate ca marime.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Scale si selectati piesa si cota de jos. Alegeti acelasi Base point si apoi un factor de scalare de 1.5.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.9: intinderea obiectelor (Stretch)
Preambul
Comanda Stretch, realizeaza intinderea sau comprimarea obiectelor in raport cu un punct de baza (Base point). Spre deosebire de celelalte comenzi de modificare, aceasta comanda solicita selectia de obiecte numai prin metode de tip Crossing (Crossing Window sau Crossing Polygon). Rezultatul comenzii Stretch este intindere sau comprimare pentru obiectele care traverseaza laturile ferestrei de tip Crossing si deplasare (mutare) pentru obiectele care se afla integral in fereastra.
Command: s
STRETCH
Select objects to stretch by crossing-window or crossing-polygon…
Select objects: selectati primul colt al ferestrei (Implied Windowing – de la dreapta la stanga)
Specify opposite corner:selectati coltul diagonal opus
Select objects:Enter
Specify base point or [Displacement] : selectati punctul de baza
Specify second point or : selectati punctul de destinatie
Sintaxa comenzii Stretch este aceeasi cu cea a comenzii Move, cu exceptia modului de selectie impus (Crossing).
Dialogul pentru comanda Stretch se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti selecta obiectele pentru intindere si veti specifica apoi punctul de baza si cel de destinatie.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Stretch este S. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Stretch poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “50. Intinderea obiectelor (Scale).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Stretch si selectati in fereastra de tip Crossing zona din stanga a planului de cladire. Apasati Enter pentru a incheia selectia si specificati punctul de baza in coltul din stanga-jos al cladirii. Deplasati cursorul pe directia polara de 180 grade (functia Polar trebuie sa fie activa) si introduceti o deplasare de 2000. Observati modificarea planului si de asemenea si a cotei selectate.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Stretch si scrieti pe prompt-ul Select object: CP, apasati apoi Enter. Incepeti descrierea prin puncte a poligonului de tip Crossing, conform figurii de mai jos.
Metoda de selectie CP – Crossing Polygon a fost utilizata in aceasta situatie pentru a ocoli anumite elemente ale constructiei.
De mentionat ca, incepand cu versiunea AutoCAD 2015, selectia anterioara poate fi facuta si utilizand metoda Lasso cu optiunea Crossing.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.10: Modificarea lungimii (Lenghten)
Preambul
Comanda Lenghten realizeaza lungirea sau scurtarea liniilor sau arcelor de cerc. Sintaxa comenzii Lenghten este prezentata mai jos:
Command: _lengthen
Select an object or [DElta/Percent/Total/DYnamic]:
Optiunile disponibile pe prompt-ul Select an object sunt urmatoarele:
– DElta – modificarea obiectului prin adaugarea/scaderea unei portiuni de lungime specificata (valoarea poate fi pozitiva – lungire sau negativa – scurtare)
– Percent –modificarea procentuala a unui obiect (>100 – lungire, <100% – scurtare)
– Total –modificarea lungimii obiectului la valoarea specificata
– DYnamic –modificarea dinamica a lungimii obiectului
Dialogul pentru comanda Lenghten se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti selecta modul de modificare a lungimii si apoi capatul care urmeaza sa fie lungit/comprimat.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Lenghten este LEN. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Lenghten poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify, din partea ascunsa a acestuia.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “51. Modificarea lungimii (Lenghten).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Lenghten si urmati indicatiile de mai jos:
Observati ca, odata cu piesa se scaleaza si valoarea cotei, reflectand factorul de lungire aplicat.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Lenghten si selectati optiunea Percent. Daca valoarea procentuala este mai mica de 100%, rezultatul este de scurtare .
Pasul 4
Lansati din nou comanda Lenghten si selectati optiunea Total. Introduceti lungimea finala a obiectului.
Pasul 5
Lansati din nou comanda Lenghten si selectati optiunea Dynamic. Modificarea, in acest caz se face dinamic, cu ajutorul mouse-ului, mentinand butonul stang apasat din momentul selectiei pana la finalul modificarii.
Pasul 6
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.11: Extinderea obiectelor (Extend)
Click edit button to change this text.
Preambul
Comanda Extend, realizeaza extinderea unor obiecte utilizand ca muchii granita (Boundary Edge) alte obiecte cu care acestea s-ar intersecta prin prelungire. Rezultatul acestei comenzi este prelungirea obiectului de extins pina intalneste muchia granita
Spre deosebire de marea majoritate a comenzilor de modificare, comanda Extend va solicita parcurgerea a doua sesiuni de selectie:
– Select boundary edges – selectia muchiilor granita
– Select object to extend – selectia obiectelor care urmeaza a fi extinse
Dialogul pentru comanda Extend se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se vor cere in ordine, selectiile celor doua seturi de obiecte.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Extend este EX. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Extend poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify. Comanda Extend de poate alege din butonul derulant in care vom gasi si comanda Trim.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “52. Extinderea obiectelor (Extend).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Extend si urmati indicatiile de mai jos:
Command: _extend
Current settings: Projection=UCS, Edge=None
Select boundary edges …
Select objects or < select all >: 1 found (selectati linia oblica din stanga – Cazul 1)
Select objects: 1 found, 2 total (selectati linia oblica din dreapta)
Select objects: Enter (incheierea selectiei de muchii granita – boundary
Select object to extend or shift-select to trim or
[Fence/Crossing/Project/Edge/Undo]: selectati capatul din stanga al dreptei rosii
Select object to extend or shift-select to trim or
[Fence/Crossing/Project/Edge/Undo]:selectati capatul din dreapta al dreptei rosii
Select object to extend or shift-select to trim or
[Fence/Crossing/Project/Edge/Undo]: Enter (incheierea selectiei de obiecte de extins)
Select objects: 1 found, 2 total(selectati cercul mare din dreapta-jos)
Select objects:Enter (incheierea selectiei de muchii taietoare)
Pasul 3
Lansati din nou comanda Extend si selectati, ca muchie granita (boundary edge) cercul. Apasati Enter pentru a incheia selectia de muchii granita. Selectati capatul de jos al liniei galbene si observati extinderea ei pana in priul punct de intersectie cu cercul. Selectati din nou capatul de jos al liniei galbene si constatati extinderea ei pana la al doilea punct de intersectie cu cercul. Apasati Enter pentru a incheia comanda.
Pasul 4
Pentru Cazul 2, vom utiliza optiunea de extindere spre prelungirea muchiei boundary (Edge). Astfel, obiectul care intersecteaza prelungirea muchiei granita va fi extins pina in punctul de intersectie aparenta.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.12: Taierea obiectelor (Trim)
Preambul
Comanda Trim, realizeaza taierea unor obiecte utilizand ca muchii taietoare (Cutting Edge) alte obiecte cu care acestea se intersecteaza. Rezultatul acestei comenzi este indepartarea portiunii dorite (Object to trim)
Spre deosebire de marea majoritate a comenzilor de modificare, comanda Trim va solicita parcurgerea a doua sesiuni de selectie:
– Select cutting edges – selectia muchiilor taietoare
– Select object to trim – selectia obiectelor care urmeaza a fi taiate (selectia partilor care dispar)
Dialogul pentru comanda Trim se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se vor cere in ordine, selectiile celor doua seturi de obiecte.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Trim este TR. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Trim poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify. Comanda Trim se poate alege din butonul derulant in care vom gasi si comanda Extend.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “53. Taierea obiectelor (Trim).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta proiectia frontala completa a piesei de la Lectia 47, in partea de sus, si proiectia ce trebuie completata cu taierea partilor in plus pentru profilul echidistant, in partea de jos.
Pasul 2
Lansati comanda Trim si urmati indicatiile de mai jos:
Command: _trim
Current settings: Projection=UCS, Edge=None
Select cutting edges …
Select objects or < select all >: 1 found (selectati cercul mare din stanga-jos)
Select objects: 1 found, 2 total(selectati cercul mare din dreapta-jos)
Select objects:Enter (incheierea selectiei de muchii taietoare)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]:(selectati portiunea ce trebuie sa dispara)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (selectati portiunea ce trebuie sa dispara)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (selectati portiunea ce trebuie sa dispara)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]: (selectati portiunea ce trebuie sa dispara)
Select object to trim or shift-select to extend or
[Fence/Crossing/Project/Edge/eRase/Undo]:
Select object to offset or [Exit/Undo] :Enter (incheierea selectiei de obiecte de taiat)
Pasul 3
Lansati din nou comanda Trim si selectati, ca muchii taietoare, cele doua linii ale profilului echidistant. Selectati apoi arcele care trebuie sa dispara din cele doua cercuri.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Completati conturul echidistant prin realizarea operatiei de racordare (Fillet) in Lectia 54.
Lectia 6.13: Racordarea obiectelor (Fillet)
Preambul
Comanda Fillet realizeaza racordarea a doua obiecte de tip linie, cerc sau arc de cerc cu o anumita raza specificata ca parametru (Fillet radius). Inainte de a selecta obiectele care trebuie racordate, veti verifica setarea valorii razei si modul (TRIM – taierea portiunilor in plus / NO TRIM – pastrarea portiunilor in plus) in care comanda Fillet va actiona:
Command: _fillet
Current settings: Mode = TRIM, Radius = 0.0000
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: r
Specify fillet radius <0.0000>: introduceti valoarea razei de racordare
Optiunile disponibile pe primul prompt al comenzii Fillet sunt urmatoarele:
– Undo – permite revenirea la situatia dinaintea primei racordari
– Polyline – permite selectarea unei polilinii pentru racordare la toate colturile sale
– Radius – permite setarea valorii razei de racordare
– Multiple – permite selectarea mai multor perechi de obiecte pentru racordare (daca nu selectati aceasta optiune, comanda se incheie dupa prima racordare.
Dialogul pentru comanda Fillet se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti utiliza optiunile disponibile pentru a face setarile dorite si veti selecta obiectele pentru racordare.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Fillet este F. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Fillet poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify. Comanda Fillet se poate alege din butonul derulant in care vom gasi si comanda Chamfer.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “54. Racordarea obiectelor (Fillet).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta proiectia frontala a piesei de la Lectia 53, in partea de sus, si cateva exemple suplimentare pentru a parcurge cele mai importante moduri de racordare.
Pasul 2
Lansati comanda Fillet si urmati indicatiile de mai jos:
Command: f
FILLET
Current settings: Mode = TRIM, Radius = 0.0000
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: r (setarea valorii razei)
Specify fillet radius <15.0000>: 5
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: m (alegerea optiunii Multiple)
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]:selectati primul obiect
Select second object or shift-select to apply corner: selectati al doilea obiect
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: selectati primul obiect
Select second object or shift-select to apply corner: selectati al doilea obiect
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: selectati primul obiect
Select second object or shift-select to apply corner: selectati al doilea obiect
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: selectati primul obiect
Select second object or shift-select to apply corner: selectati al doilea obiect
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]:Enter (incheierea selectiei de obiecte)
Pasul 3
Lansati din nou comanda Fillet si urmati indicatiile de mai jos:
Command: FILLET
Current settings: Mode = TRIM, Radius = 5.0000
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]: r
Specify fillet radius <5.0000>: 0
Select first object or [Undo/Polyline/Radius/Trim/Multiple]:selectati una din liniile oblice de jos
Select second object or shift-select to apply corner: selectati cea de a doua linie oblica
Observati ca “racordarea” cu raza 0 a doua drepte neparalele duce la prelungirea lor pana in punctul de intersectie.
Pasul 4
Lansati din nou comanda Fillet si, alegand in prealabil optiunea Multiple, selectati capetele din dreapta ale liniilor paralele. Observati ca, desi raza este 0, racordarea liniilor paralele se face cu un semicerc de raza egala cu jumatatea distantei dintre linii.
Selectati apoi selectati capetele din stanga.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.14: Tesirea obiectelor (Chamfer)
Preambul
Comanda Chamfer realizeaza tesirea a doua obiecte de tip linie, avand ca parametri ce trebuie specificati in prealabil urmatoarele seturi de date:
– Distanta 1, Distanta 2 – reprezentand lungimea catetelor triunghiului dreptunghic a carui ipotenuza este linia obtinuta prin tesire si anume proiectiile tesirii pe cele doua linii selectate.
– Distanta, Unghi – reprezentand lungimea unei catete (proiectia tesirii pe prima linie selectata) si unghiul pe care tesirea il face cu aceasta prima linie.
Inainte de a selecta obiectele care trebuie tesite, veti verifica setarea pentru valorile distantelor sau a perechii de parametri distanta-unghi precum si a modului (TRIM – taierea portiunilor in plus / NO TRIM – pastrarea portiunilor in plus) in care comanda Chamfer va actiona:
Command: _chamfer
(TRIM mode) Current chamfer Dist1 = 0.0000, Dist2 = 0.0000
Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: d
Specify first chamfer distance <0.0000>: introduceti prima distanta de tesire
Specify second chamfer distance <0.0000>: introdiceti a doua distanta de tesire
Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]:
Select second line or shift-select to apply corner:
Optiunile disponibile pe primul prompt al comenzii Chamfer sunt urmatoarele:
– Undo – permite revenirea la situatia dinaintea primei tesiri
– Polyline – permite selectarea unei polilinii pentru tesire la toate colturile sale
– Distance – permite setarea valorilor in cazul tesirii cu distanta 1 si distanta 2
– Angle – permite setarea valorilor in cazul tesirii cu distanta si unghi
– Multiple – permite selectarea mai multor perechi de linii pentru tesire (daca nu selectati aceasta optiune, comanda se incheie dupa prima tesire).
Dialogul pentru comanda Chamfer se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde veti utiliza optiunile disponibile pentru a face setarile dorite si veti selecta obiectele pentru racordare.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Fillet este CHA. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Chamfer poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify. Comanda Chamfer se poate alege din butonul derulant in care vom gasi si comanda Fillet.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “55. Tesirea obiectelor (Chamfer).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Chamfer si urmati indicatiile de mai jos:
Command: CHAMFER
(TRIM mode) Current chamfer Dist1 = 0.0000, Dist2 = 0.0000
Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: selectati linia oblica din stanga
Select second line or shift-select to apply corner: selectati linia oblica din dreapta
Observati ca “tesirea” cu distante 0 are ca efect prelungirea celor doua linii neparalele pana in punctul lor de intersectie (ca si in cazul racordarii – Fillet cu raza 0)
Pasul 3
Lansati din nou comanda Chamfer si urmati indicatiile de mai jos:
Command: CHAMFER
(TRIM mode) Current chamfer Dist1 = 0.0000, Dist2 = 0.0000
Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: d
Specify first chamfer distance <0.0000>: 15
Specify second chamfer distance <15.0000>: 10
Select first line or [Undo/Polyline/Distance/Angle/Trim/mEthod/Multiple]: p
Select 2D polyline: selectati dreptunghiul
4 lines were chamfered
In cazul in care tesiti linii cu distaante inegale, retineti ca distanta 1 este asociata primei linii selectate.
Pasul 4
Lansati din nou comanda Chamfer si, setati cele doua distante la valoarea 10. Selectati apoi, rand pe rand liniile care formeaza colturile profilului de sub dreptunghi.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.15: Intreruperea obiectelor (Break)
Preambul
Comanda Break realizeaza intreruperea unui obiect intre doua puncte (asemanator comenzii Trim dar fara muchii taietoare de aceasta data). Punctul in care se va selecta obiectul este utilizat ca prim punct de intrerupere, solicitandu-se selectarea celui de-al doilea punct. Selectia unui obiect se face insa intr-un punct oarecare, neavand la dispozitie in aceasta situatie modurile Osnap. De aceea, de cele mai multe ori suntem pusi in situatia de a reselecta primul punct prin utilizarea optiunii First Point.
Dialogul pentru comanda Break se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se va cere in ordine, selectia obiectului apoi cel de-al doilea punct sau reselectarea primului punct si apoi al doilea.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Break este BR. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Break poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify, din partea ascunsa a acestuia.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “56. Intreruperea obiectelor (Break).dwg” utilizand butonul de aplicatie , plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta proiectia frontala a planului unei incaperi din care ne propunem sa decupam zona ferestrelor si a usii. Pentru aceasta vom utiliza comanda Break.
Pasul 2
Lansati comanda Break si urmati indicatiile de mai jos:
Command: _break Select object:selectati linia de sus in dreptul punctului 1
Specify second break point or [First point]: selectati al doilea punct in dreptul cifrei 2
Observati ca linia a fost intrerupta intre doua puncte selectate aleatoriu, fara precizia data de modurile Osnap.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Break si urmati indicatiile de mai jos:
Command: BREAK
Select object: selectati linia exterioara a peretelui de sus
Specify second break point or [First point]: F (utilizarea optiunii First point)
Specify first break point: selectati punctul de intersectie din stanga cu fereastra
Specify second break point: selectati punctul de intersectie din dreaptea cu fereastra
Pasul 4
Utilizati in continuare comanda Break pentru a realiza si celelalte intreruperi necesare in dreptul ferestrelor si al usii. Observati rezultatul final. Desigur, in acest caz s-ar fi putut folosi cu succes si comanda Trim.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.16: Modificarea cu ajutorul GRIP-urilor
Preambul
GRIP-urile sunt plasate, de regula in punctele caracteristice ale obiectelor (Endpoint, Midpoint, Center, Quadrant). Ele sunt puse in evidenta atunci cand selectam unul sau mai multe obiecte fara a avea vreo comanda in executie. Culoarea Grip-urilor neselectate este albastra, datorita setari lor implicite din fereastra Options, Tab-ul Selection, zona din partea dreapta.
In aceasta fereastra putem vedea urmatoarele caracteristici:
– Grip size – marimea grip-urilor, se poate modifica daca este necesar
– Grip Color – grip neselectat – albastru, grip selectat – rosu
– Show grips – optiune care activeaza/dezactiveaza afisarea grip-urilor
Daca selectam un punct de Grip, el devine rosu. In acest moment putem aplica modificari asupra obiectului selectat utilizand optiunile de lucru cu grip-uri. Acestea sunt cele mai importante comenzi de modificare – Stretch, Move, Rotale, Scale, Mirror, cu sau fara copiere (Copy), cu posibilitatea de a utiliza optiunea Reference (pentru Rotate si Scale). Pentru selectarea mai multor puncte de Grip ale aceluiasi obiect se va apasa si mentine tasta Shift.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “57. Modificarea cu ajutorul GRIP-urilor.dwg” utilizand butonul de aplicatie , plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta cateva obiecte simple in partea stanga pentru care vom pune in evidenta punctele de grip si patru piese identice in partea dreapta pe care le vom asambla utilizand optiunile de modificare cu grip-uri.
Pasul 2
Selectati obiectele din partea stanga – linia, cercul, arcul si dreptunghiul. Observati pozitionarea Grip-urilor in punctele caracteristice ale obiectelor.
Apasati tasta ESC pentru a deselecta obiectele.
Pasul 3
Selectati arcul de cerc si apoi grip-ul din centrul arcului. Avand grip-ul selectat (de culoare rosie), apasati in mod repetat tasta Space si urmariti in linia de comanda derularea comenzilor disponibile pentru editarea cu ajutorul grip-urilor precum si a optiunilor acestora.
Command:
** STRETCH **
Specify stretch point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
** MOVE **
Specify move point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
** ROTATE **
Specify rotation angle or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:
** SCALE **
Specify scale factor or [Base point/Copy/Undo/Reference/eXit]:
** MIRROR **
Specify second point or [Base point/Copy/Undo/eXit]:
Aceste comenzi si optiuni se pot selecta si din menu-ul shortcut atunci cand avem grip-ul (grip-urile) selectat(e).
Avand selectata comanda **MOVE**, deplasati arcul pentru a-l plasa concentric cu cercul, prin alegerea punctului de destinatie in centrul cercului (modul Osnap Center trebuie sa fie activat).
Suprapuneti cursorul peste grip-ul din mijlocul arcului, alegeti optiunea Radius din menu-ul deschis si deplasati cursorul in sus, observand modificarea razei arcului si aparitia unui arc concentric cu cel initial. Introduceti valoarea 100 pentru raza.
Suprapuneti din nou cursorul peste grip-ul precedent, alegand optiunea Radius si activati si optiunea Copy. Deplasati grip-ul in sus si introduceti valoarea 140 pentru raza noului arc copiat.
Suprapuneti cursorul peste grip-ul din dreapta al arcului de raza 100, alegeti optiunea Lenghten din menu-ul deschis si deplasati-l in jos. Observati lungirea arcului (asemanator comenzii Lenghten). Introduceti unghiul 0 pentru noua pozitie.
Pasul 4
Selectati linia si apoi grip-ul ei din dreapta. Deplasati-l in centrul cercului. Selectati apoi grip-ul din stanga al liniei si deplasati-l in Quadrant-ul arcului mare. Avand linia selectata, alegeti din lista Layers, layer-ul AXE.
Pasul 5
In grupul celor patru piese, selectati piesa din stanga si apoi grip-ul disponibil. Piesa este inserata ca Block si are un singur grip in plasat in punctul de inserare al block-ului – vezi si Lectia 78.Crearea blocurilor ( Block). Selectati comanda **ROTATE** din menu-ul shortcut, apoi optiunea Reference. Selectati ca referinta centrul cercului de jos si apoi centrul cercului de sus si introduceti valoarea 90 pentru noul unghi.
Pasul 6
Selectati piesa de sus si grip-ul acesteia, apoi alegeti optiunea Base point pentru specificarea centrului cercului mic din stanga ca nou punct de baza. Mutati aceasta piesa in centrul cercului mic al piesei verticale din stanga.
Pasul 7
Selectati piesa din dreapta si grip-ul acesteia si deplasati-o in centrul cercului mare al piesei de sus.
Observati ca puteti realiza cu ajutorul grip-urilor o paleta foarte larga de editari, atat de deplasare cat si de modificare a formei si marimii.
Pasul 8
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.17: Modificarea poliliniilor (Pedit)
Preambul
Comanda Pedit realizeaza editarea entitatilor de tip polilinie printr-o suita de optiuni care permit unirea obiectelor simple (linii si arce de cerc) intr-o singura polilininie (Join), modificarea grosimii poliliniei (Width), transformarea ei in curba de tip Spline si editarea de vertex-uri (Edit vertex), inchiderea (Close) sau deschiderea (Open) poliliniei, schimbarea tipuli de linie (Ltype). Comanda solicita selectia unei polilinii. In situatia in care obiectul selectat nu este polilinie, sistemul propune convertirea lui la acest tip de entitate. Optiunile disponibile pot fi alese dintr-o lista care se deschide in zona grafica dupa selectarea obiectului.
Dialogul pentru comanda Pedit se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se va cere in ordine, selectia obiectului apoi alegerea uneia dintre optiuni.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Pedit este PE. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Pedit poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Modify, din partea ascunsa a acestuia.
Command: _pedit Select polyline or [Multiple]:
Object selected is not a polyline
Do you want to turn it into one? optiunea permite convertirea obiectului selectat la polilinie
Enter an option [Close/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/Ltype
gen/Reverse/Undo]: J (utilizarea optiunii Join)
Select objects: selectati obiectele ce vor fi unite intr-o polilinie
Specify opposite corner: (obiectele pot fi selectate in fereastra; comanda uneste doar obiectele care se
intalnesc Endpoint in Endpoint)
Select objects: Enter (incheierea selectiei)
7 segments added to polyline
Enter an option [Open/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/Ltype gen/Reverse/Undo]: W
Specify new width for all segments: 2 (grosimea se aplica tuturor segmentelor poliliniei si este constanta)
Enter an option [Open/Join/Width/Edit vertex/Fit/Spline/Decurve/Ltype gen/Reverse/Undo]: Enter
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “58. Modificarea poliliniilor (Pedit).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Fisierul prezinta desenul unei piese construit din linii, arce si cercuri. Ne propunem sa transformam conturul interior si cel exterior al piesei in polilinii inchise. Acest pas este premergator viitoarelor operatii de modelare a solidelor provenite din contururi plane (Extrude, Revolve).
Pasul 2
Lansati comanda Pedit si selectati linia indicata in figura de mai jos. Apasati Enter pentru a o transforma in polilinie si selectati in fereastra obiectele componente ale conturului interior. Nu are importanta daca fereastra cuprinde si alte obiecte. Comanda va uni doar obiectele care sunt desenate Endpoint in Endpoint.
Apasati tasta Enter pentru a valida noua grosime si apoi ESC pentru a incheia comanda.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Pedit si selectati linia orizontala de sus a conturului exterior. Urmati aceleasi etape ca la Pasul 2, selectand in fereastra conturul exterior.
Alegeti optiunea Width si introduceti valoarea 2 pentru grosimea tuturor segmentelor poliliniei create.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.18: Preluarea proprietatilor unui obiect (Matchprop)
Preambul
Comanda Matchprop (Match Properties – preluare de proprietati) realizeaza transferul anumitor proprietati de la un obiect-sursa la alte obiecte-destinatie.
Command: ‘MATCHPROP
Select source object: selectati obiectul-sursa
Current active settings: Color Layer Ltype Ltscale Lineweight Transparency
Thickness PlotStyle Dim Text Hatch Polyline Viewport Table Material Shadow
display Multileader
Select destination object(s) or [Settings]:selectati obiectul-destinatie sau [Settings]
Lista proprietatilor care pot fi transferate se poate vizualiza in fereastra Properties Settings, deschisa prin utilizarea optiunii Settings din cadrul comenzii Matchprop.
Dialogul pentru comanda Matchprop se desfasoara in zona liniilor de comanda, unde vi se va cere in ordine, selectia obiectului –sursa si apoi a obiectelor-destinatie.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Matchprop este MA. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Matchprop poate fi accesata prin apasarea butonului aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Properties.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “59. Preluarea proprietatilor unui obiect (Matchprop).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Lansati comanda Matchprop si selectati conturul exterior ca obiect-sursa. Selectati apoi conturui interior pentru a transpune proprietatile generale (Layer, Linetype, Color) si proprietatea specifica poliliniei – grosimea (Weight).
Apasati tasta Enter pentru pentru a incheia comanda.
Pasul 3
Lansati din nou comanda Matchprop si selectati cota din partea dreapta ca obiect-sursa. Selectati apoi celelalte cote ca obiecte destinatie.
Apasati Enter pentru a incheia comanda.
Pasul 4
Lansati din nou comanda Matchprop si selectati ca obiect-sursa o linie de ax din partea stanga-sus. Selectati ca obiecte-destinatie celelalte linii de ax de culoare verde si tip de linie Continuous.
Apasati Enter pentru a incheia comanda.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 6.19: Modificarea proprietatilor unui obiect (Properties)
Preambul
Comanda Properties, afiseaza proprietatile generale si specifice pentru un obiect selectat, intr-o fereastra unde acestea sunt prezentate tabelar, coloana din stanga reprezentand numele proprietatii, iar cea din dreapta, valoarea alocata. In aceasta fereastra pot fi modificate proprietatile ale caror campuri valorice sunt editabile (de culoare alba). Celelalte proprietati rezulta din calcule si au campul numeric de culoare gri (sunt ne-editabile).
Daca se lanseaza comanda Properties fara a avea obiecte selectate, fereastra Properties afiseaza proprietatile generale ale desenului. Daca sunt selectate obiecte, vor fi afisate atat proprietatile lor generale cat si cele specifice, in functie de tipul obiectului selectat. Daca sunt selectate obiecte diferite (ex.: o linie si un cerc) vor fi afisate doar proprietatile comune celor doua obiecte.
Dialogul pentru comanda Properties se desfasoara in fereastra cu acelasi nume.
Prescurtarea (shortcut key) pentru comanda Properties este MO. Se poate scrie ca atare pe prompt-ul Command: si se apasa Enter sau Space.
Comanda Properties poate fi accesata prin apasarea butonului cu sageata, aflat in Ribbon-ul Drafting & Annotation, Tab-ul Home, Panel-ul Properties.
De asemenea, daca se selecteaza mai intai un obiect, comanda Properties poate fi accesata din menu-ul shortcut deschis prin apasarea butonului dreapta al mouse-ului in zona grafica.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “60. Modificarea proprietatilor unui obiect (Properties).dwg” utilizand butonul de aplicatie, plasat in coltul stanga-sus al ferestrei AutoCAD si comanda Open, alegand fisierul indicat din directorul in care l-ati dezarhivat.
Pasul 2
Selectati cercul purtator al gaurilor si lansati comanda Properties din menu-ul shortcut. In linia Layer, selectati layer-ul AXE si observati modificarea carcteristicilor cercului.
Apasati tasta Esc pentru pentru a deselecta cercul.
Pasul 3
Selectati cele 6 gauri si modificati raza acestora la valoarea 20.
Apasati Esc pentru a deselecta cercurile.
Pasul 4
Selectati cele doua arce de cerc. Modificati Start angle la valoarea 0 si End angle la valoarea 180. Observati ca putem modifica si caracteristici comune ale obiectelor chiar daca acestea nu sunt initial egale (* varies)
Apasati Esc pentru a deselecta obiectele si inchideti fereastra Properties.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.