Ti se pare greu sa parcurgi singur lectiile scrise gratuite?

Inscrie-te la unul din cele 10 tipuri diferite de cursuri Excel in clasa (cu instructor acreditat Microsoft)

Lectia 4.1: Cum putem sa adaugam borduri unei celule sau unui grup de celule?

Preambul
Utilizand stiluri de borduri predefinite, aveti posibilitatea sa adaugati rapid o bordura in jurul celulelor sau a zonei de celule selectate.
Daca bordurile de celule predefinite nu intrunesc cerintele dumneavoastra, aveti posibilitatea sa creati borduri particularizate.
Bordurile de celule pe care le aplicati apar pe paginile imprimate. Daca nu utilizati borduri, dar doriti sa fie vizibile pe pagina imprimata liniile grilei foii de lucru, aveti posibilitatea sa realizati acest lucru.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Pentru inceput, vom selecta intregul tabel in vederea aplicarii de borduri.
in acest scop, vom recurge la o combinatie de taste, din cele trei posibile:
– Ctrl + A;
– Ctrl + Shift + 8 (tasta 8 de pe tastatura alfanumerica);
– Ctrl + *.
Efectuati oricare dintre combinatiile de taste amintite mai sus.
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Efectuati un click pe optiunea All Borders (Borduri peste tot). (2)
Daca modelul ales nu este corespunzator, putem aplica oricand alte modele de borduri.
Efectuati un click pe butonul indicat. (3)
Efectuati un click pe optiunea More Borders (Mai multe borduri). (4)

Pasul 2
in aceasta fereastra putem realiza urmatoarele operatii:
– putem schimba stilul bordurilor;
– putem schimba culoarea bordurilor;
– putem alege ca anumite borduri sa nu apara.
Pentru a adauga o bordura unei celule, avem la dispozitie doua metode:
– apasam butonul corespunzator bordurii pe care dorim sa o inseram;
– executam un click in zona in care dorim sa apara o bordura.
Efectuati un click pe stilul de bordura indicat. (1)
Efectuati un click in zona indicata. (2)
Efectuati un click in zona indicata. (3)
Efectuati un click in zona indicata. (4)
Efectuati un click in zona indicata. (5)
in acest moment, toate bordurile exterioare ale tabelului au primit stilul selectat anterior.

Pasul 3
Exista de asemenea posibilitatea schimbarii culorilor bordurilor tabelului.
Efectuati un click pe butonul Color (Culoare). (1)
Efectuati un click pe culoarea rosie. (2)
Efectuati un click pe stilul de bordura indicat. (3)
Efectuati un click in zona indicata. (4)
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
Efectuati un click in celula A1. (6)
in acest moment, tabelul prezinta la exterior borduri de culoare neagra, iar in interiorul sau regasim borduri de culoare rosie.
Acesta este modul prin care putem insera si edita bordurile aplicate unui tabel.

Tutoriale video interactive

Acest curs este disponibil si in format video interactiv, pe cel mai mare portal de e-learning Microsoft Office din Europa: peste 7000 lectii video interactive in limba romana.

Lectia 4.2: Cum putem sa schimbam culoarea de fundal a celulelor?

Preambul
Aveti posibilitatea sa modificati culoarea fontului informatiei din celule, precum si culoarea de fundal a celulelor.
Pentru culoarea de fundal se poate utiliza o culoare solida sau se pot aplica efecte speciale, cum ar fi gradienti, texturi si imagini.
Modificarea culorilor se poate realiza in mai multe moduri:
– fie se acceseaza optiunile respective din ribbon (panglica);
– fie se acceseaza fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
intrucat dorim sa formatam special celulele care formeaza antetul tabelului, vom incepe prin a le selecta.
in tab-ul Home (Pornire), grupul Font (Font), regasim doua instrumente identice care ne permit sa modificam culoarea de umplere a celulei, respectiv culoarea fontului.
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Implicit ni se propune culoarea galbena pentru umplerea fundalului celulei (culoarea afisata pe buton), dar efectuand click pe acel buton de la pasul anterior, se va deschise un meniu din care putem alege dintr-o pleiada de culori.
Daca nici aceste optiuni nu ne satisfac, putem accesa fereastra More Colors (Mai multe culori) si sa cream noi o culoare personalizata.
Efectuati un click pe culoarea indicata. (2)
in acest moment, celulele care compun antetul tabelului au primit culoarea verde pentru fundal.
Putem schimba culoarea fontului procedand in mod similar modului in care am schimbat culoarea de fundal; putem, de asemenea, executa click direct pe butonul de schimbare a culorii fontului si acesta va primi culoarea afisata in mod curent pe acest buton.
Efectuati un click pe butonul indicat. (3)

Pasul 2
Putem aplica aceste formatari si daca accesam fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Efectuati un click pe culoarea fontului indicata. (3)
Pentru a schimba culoarea de fundal, efectuati un click pe tab-ul Fill (Umplere). (4)
Efectuati un click pe culoarea de fundal indicata. (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)
Efectuati un click in celula A1. (7)
in acest moment, atat culoarea de fundal a celulelor, cat si culoarea fontului acestora, au fost modificate.

Reprezinti o companie si doresti acest curs pentru angajatii/colegii tai?

Citeste cu atentie procedura noastra de instruire Excel pentru companii: Ultra all inclusive

Lectia 4.3: Cum putem sa aliniem textul in celule?

Preambul
Cand introducem informatii in cadrul celulelor, Excel le formateaza automat.
De exemplu, textul este aliniat la stanga, iar numerele la dreapta.
Atat textul cat si numerele sunt plasate initial la baza celulelor.
Putem insa modifica alinierea informatiilor din celule, atat pe verticala, cat si pe orizontala.
Putem schimba alinierea informatiilor din celule utilizand butoanele de aliniere din cadrul grupului Alignment (Aliniere) sau prin intermediul ferestrei de dialog Format Cells (Formatare celule).
Aceasta poate fi apelata prin trei metode:
– fie apasam combinatia de taste Ctrl + 1;
– fie executam click cu butonul drept al mouse-ului pe celula dorita si din meniul contextual selectam optiunea Format Cells (Formatare celule);
– fie apasam meniul de tip ancora din ribbon (panglica).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
intrucat dorim sa aliniem intr-un mod special continutul celulelor care formeaza antetul tabelului, vom incepe prin a le selecta.
in tab-ul Home (Pornire), regasim grupul Alignment (Aliniere), unde se afla comenzi de aliniere a continutului unei celule:
– aliniere sus, la centru sau jos, pe verticala;
– aliniere la stanga, la centru sau la dreapta, pe orizontala;
– etc.
Efectuati un click pe butonul de aliniere la centru pe verticala. (1)
Efectuati un click pe butonul de aliniere la centru pe orizontala. (2)

Pasul 2
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
in acest meniu regasim optiuni de aliniere a continutului celulelor, dar si alte optiuni de orientare a acestuia relativ la celula.
Efectuati un click pe butonul de aliniere pe orizontala. (2)
Efectuati un click pe optiunea Right (Indent) – Dreapta (Indentat). (3)
Efectuati un click pe butonul de aliniere pe verticala. (4)
Efectuati un click pe optiunea Bottom (Jos). (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)
in acest moment, textul din celule a fost aliniat conform cerintelor stabilite anterior.

Ai intrebari tehnice legate de Excel si vrei sa te ajutam?

Detinem cea mai mare comunitate Excel din Romania (peste 11.000 membri activi), unde primesti suport gratuit la problemele tale Excel

Lectia 4.4: Cum putem sa stergem formatarea unei celule?

Preambul
Atunci cand dorim sa revenim la o formatare simpla a celulelor sau chiar sa o eliminam complet din diverse motive, Excel 2016 ne permite sa realizam acest lucru fara niciun fel de problema.
in plus, orice formatare personalizata a informatiilor din celule va fi stearsa, alaturi de culori ale fontului, culori de umplere, etc.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Celula activa fiind A1, pentru a selecta intreg antetul tabelului, efectuati combinatia de taste Ctrl + Shift + Sageata dreapta.
Efectuati un click pe butonul Clear (Golire). (1)
Selectati optiunea Clear Formats (Golire formatari). (2)

e16I420101.jpg

Pasul 2
Initial, acest tabel a fost formatat utilizand instrumentul Table (Tabel), iar antetului de tabel i-a fost aplicata o formatare suplimentara.
in acest moment, am reusit sa eliminam aceasta formatare suplimentara a antetului, iar tabelul a revenit la forma initiala.
in continuare, vom elimina si formatarea tabelului.
Efectuati combinatia de taste Ctrl + A.
Efectuati un click pe butonul Clear (Golire). (1)
Selectati optiunea Clear Formats (Golire formatari). (2)
Efectuati un click in celula A1. (3)
in acest moment, instrumentul Clear (Golire) a sters aliniamentul textului, bordurile si orice alt element care a fost adaugat tabelului.

Lectia 4.5: Cum putem sa unim (Merge) si sa dezlipim (Unmerge) celulele?

Preambul
Atunci cand dorim sa conferim foii de calcul un aspect mai placut, putem uni toate celulele din antetul de tabel, spre exemplu, si putem introduce un titlu sau chiar o imagine in cadrul acelor celule unite.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
in cele ce urmeaza, vom dori sa introducem un titlu pentru tabel pe primul rand al acestuia.
Efectuati combinatia de taste Ctrl + Shift + Sageata dreapta.
in cadrul grupului Alignment (Aliniere), regasim comanda Merge and Center (Unire si centrare).
Optiunile ce se regasesc in acest meniu ne permit sa unim celule, sa le unim si sa le centram in acelasi timp sau sa le dezlipim.
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Efectuati un click pe optiunea Merge & Center (Unire si centrare). (2)
in momentul in care, in celulele ce urmeaza a fi contopite, exista date, Excel 2016 ne va afisa acest mesaj.
in urma contopirii, datele din toate celulele, exceptand-o pe cea mai din stanga, vor fi sterse.
Efectuati un click pe butonul OK. (3)

Pasul 2
Acum vom introduce titlul tabelului.
Apasati tasta Enter.
Efectuati un click in celula indicata. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Pentru a dezlipi celulele unite, am accesat fereastra de formatare a celulelor.
Debifati optiunea Merge Cells (Unire celule). (3)
Efectuati un click pe butonul OK. (4)
in acest moment, celulele care mai devreme erau unite, au devenit celule independente.

Lectia 4.6: Cum putem sa utilizam instrumentul Format Painter (Copierea formatarii)?

Preambul
Instrumentul Format Painter (Copierea formatarii) este utilizat pentru a copia formatarea unei celule si a o aplica in alta zona din registrul de calcul.
Acest instrument functioneaza in doua moduri diferite:
– in cazul in care executam un click pe acest instrument, el va prelua formatarea existenta din celula activa si o va atasa celulei pe care o alegem sau ne va permite sa tragem indicatorul mouse-ului peste grupul de celule caruia vrem sa ii atasam formatarea;
– in cazul in care executam dublu click pe acest instrument, el va prelua formatarea existenta din celula activa si o va memora; astfel, oriunde vom executa un click in foaia de calcul, va fi aplicata formatarea respectiva.
Pentru a reveni la modul normal de lucru, va trebui sa efectuam din nou dublu click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Fiind pozitionati in celula A1, vom dori sa extindem formatarea acesteia si la alta celula din tabel.
Efectuati un click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii). (1)
Efectuati un click in celula indicata. (2)
Aceasta celula a preluat formatarea celor din antetul de tabel.

Pasul 2
Efectuati un click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii). (1)
Vom extinde aceasta formatare si la alte celule care formeaza corpul de tabel, tragand mouse-ul cu butonul stang apasat peste celulele respective.

Pasul 3
Efectuati un click in celula indicata. (1)
Daca executam dublu click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii), aceasta optiune de copiere a formatarii ramane activa.
Efectuati dublu click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii). (2)
Efectuati un click in celula indicata. (3)
Efectuati un click in celula indicata. (4)
Efectuati un click in celula indicata. (5)
Pentru a-l dezactiva, efectuati dublu click pe butonul Format Painter (Copierea formatarii). (6)
Folosind acest instrument, putem prelua foarte repede formatarea unor celule si o putem extinde la alte celule.

Lectia 4.7: Cum putem sa utilizam optiunile de formatare conditionata?

Preambul
Formatarea conditionata ne permite sa modificam anumite elemente de formatare a celulelor sau a informatiei din celule in functie de anumite conditii.
Putem evidentia valorile duplicat, valorile ce depasesc un anumit prag, etc.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Pentru acest exemplu, vom evidentia salariile mai mari decat 1900 RON.
Efectuati un click in celula G2. (1)
Efectuati combinatia de taste Ctrl + Shift + Sageata jos.
Efectuati un click pe comanda Conditional Formatting (Formatare conditionata). (2)
Efectuati un click pe optiunea Highlight Cells Rules (Reguli de evidentiere a celulelor). (3)
Efectuati un click pe optiunea Greater Than (Mai mare decat). (4)

Pasul 2
Pentru a sterge valoarea implicita propusa de Excel 2016, apasati tasta Del (Delete).
Dupa introducerea pragului minim, mai trebuie doar sa introducem formatarea dorita.
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Efectuati un click pe optiunea Custom Format (Formatare particularizata). (2)
Efectuati un click pe tab-ul Fill (Umplere). (3)
Efectuati un click pe culoarea indicata. (4)
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)
Astfel, cu ajutorul instrumentului de formatare conditionata, am reusit sa formatam anumite celule in functie de o conditie pe care am impus-o.

Lectia 4.8: Formatarea celulelor ca cifre cu un anumit numar de zecimale, afisarea numerelor cu sau fara punct, virgula

Preambul
Este posibila utilizarea formatului Number (Numar) pentru a modifica aspectul numerelor, fara a schimba insa numarul din spatele aspectului.
Formatarea numerelor – aspectul acestora – nu afecteaza valoarea actuala a celulei pentru care Microsoft Excel 2016 efectueaza calculele.
Valoarea actuala este afisata in bara de formule.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula B2. (1)
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Efectuati un click pe tipul de formatare Number (Numar). (3)
in acest moment, celulei B2 i-a fost aplicata formatarea de tip Number (Numar), care afiseaza numarul initial iar, dupa virgula, doua cifre zecimale.
Cifrele zecimale afisate dupa virgula pot fi incrementate sau decrementate printr-o apasare de buton.
Efectuati un click pe butonul Increase Decimal (Crestere valori zecimale) (4)
in acest moment, a fost adaugata inca o cifra la valoarea zecimala.
Pentru a o elimina, efectuati un click pe butonul Decrease Decimal (Descrestere valori zecimale) (5)

Pasul 2
Efectuati un click in celula C2. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe categoria Number (Numar). (3)
Din aceasta fereastra putem stabili cate zecimale sa fie afisate in celula selectata.
Efectuati un click pe butonul Increase Decimal (Crestere valori zecimale) (4)
De asemenea, putem activa optiunea care insereaza un punct (sau puncte) atunci cand numarul este mai mare sau egal decat 1000.
Bifati optiunea Use 1000 Separator (Utilizeaza separator pentru mii). (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)
in acest moment, in celula activa a fost aplicata formatarea stabilita, respectiv afisarea punctului acolo unde exista un numar de ordinul miilor si trei cifre zecimale dupa virgula.

Pasul 3
Efectuati un click in celula D2. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe categoria Custom (Particularizat). (3)
Efectuati dublu click pe tipul General (General). (4)
Pentru a afisa un anumit numar de zecimale, am scris o masca de formatare, introducand atatea zerouri dupa virgula cate cifre zecimale dorim sa fie afisate.
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
Astfel se poate lucra cu formatarea de tip Number (Numar).

Lectia 4.9: Formatarea celulelor ca data

Preambul
Datele calendaristice constituie deseori o parte critica a analizei datelor.
Deseori apar intrebari cum ar fi, de exemplu:
– Cand a fost achizitionat un anumit produs?
– Cat timp va dura o activitate dintr-un proiect?
– Care este venitul mediu pentru un trimestru fiscal?
Introducerea datelor calendaristice in mod corect este esentiala pentru a asigura rezultate precise.
Dar formatarea datelor calendaristice astfel incat sa fie usor de inteles este la fel de importanta, pentru a asigura interpretarea corecta a respectivelor rezultate.
Regulile dupa care aplicatiile de calcul tabelar interpreteaza datele calendaristice sunt complexe, de aceea trebuie sa fiti cat mai specific atunci cand le introduceti pe acestea.
Astfel, veti obtine cel mai inalt nivel de acuratete pentru calculele dumneavoastra cu date calendaristice.

Microsoft Excel 2016 stocheaza datele calendaristice ca numere secventiale numite valori seriale.
De exemplu, 1 ianuarie 1900 este numarul serial 1 si 1 ianuarie 2008 este numarul serial 39448, deoarece sunt 39.448 zile dupa 1 ianuarie 1900.
Excel stocheaza orele ca fractii zecimale, deoarece ora este considerata o portiune dintr-o zi.
Numarul zecimal este o valoare intre 0 (zero) si 0,99999999 – reprezentand orele de la 0:00:00 (12:00:00 A.M.) si 23:59:59 (11:59:59 P.M.).
Deoarece datele calendaristice si orele sunt valori, pot fi adunate, scazute si incluse in alte calcule.
O data calendaristica se poate vizualiza ca valoare seriala, iar o ora ca fractie zecimala, modificand formatul celulei care contine data calendaristica sau ora in formatul General (General).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula B2. (1)
Atunci cand introducem o data calendaristica intr-o celula, Excel 2016 o formateaza ca atare.
De multe ori acest lucru ne satisface, dar alteori dorim o formatare mai detaliata sau mai complexa.
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe bara de derulare. (3)
Efectuati un click pe tipul indicat. (4)
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
in acest moment, in celula activa, data calendaristica a fost formatata conform tipului selectat anterior.

Pasul 2
Efectuati un click in celula C2. (1)
Acelasi lucru il putem realiza si daca accesam lista de formate din ribbon.
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Efectuati un click pe tipul indicat. (3)
Efectuati dublu click pe lina despartitoare dintre antetul coloanelor C si D. (4)

Pasul 3
Efectuati un click in celula D2. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe categoria Custom (Particularizat). (3)
Efectuati dublu click pe tipul afisat. (4)
in campul Type (Tip), am introdus o masca pentru formatul care va afisa ziua din saptamana a datei introduse in celula respectiva.
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
Astfel se poate lucra cu formatarea de tip Date (Data calendaristica).

Lectia 4.10: Formatarea celulelor pentru afisarea de simboluri monetare

Preambul
Categoria de simboluri monetare este utilizata pentru valori monetare generale.
Numarul implicit de cifre zecimale este de doi. Numerele negative pot fi afisate in negru cu semnul negativ, in rosu fara semn sau inchis intre paranteze (in negru sau in rosu).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula B2. (1)
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Din lista de formatari o putem selecta pe cea Currency (Monetar) sau putem sa alegem optiunea More Number Formats (Mai multe formate de numere) pentru a alege un alt format sau pentru a scrie un format personalizat.
Efectuati un click pe formatarea Currency (Monetar). (3)
in acest moment, in celula a aparut valoarea 100,25 RON.
Dupa numarul propriu-zis apare moneda locala care este definita in setarile regionale ale sistemului de operare.
in acest caz, setarile regionale au fost definite pentru Romania, drept urmare valoarea este afisata in lei.

Pasul 2
Efectuati un click in celula C2. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe categoria Currency (Monetar). (3)
Aici putem stabili numarul de cifre zecimale dar si modul de afisare a numerelor negative.
Efectuati un click pe butonul Increase Decimals (Crestere numar de cifre zecimale). (4)
Efectuati un click pe butonul Increase Decimals (Crestere numar de cifre zecimale). (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)

Pasul 3
Efectuati un click in celula D2. (1)
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (2)
Efectuati un click pe categoria Custom (Particularizat). (3)
Efectuati dublu click pe tipul afisat. (4)
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
in acest moment, in celula este afisata valoarea 100 RON.
Daca privim insa bara de formule, valoarea reala este de 100,25.
100 RON este de fapt o eticheta atribuita acelei celule, pentru a nu afecta valoarea existenta, mai ales cand dorim sa o folosim in cadrul unei formule.

Lectia 4.11: Formatarea celulelor pentru afisarea procentelor

Preambul
Procentele se calculeaza pe baza formulei: cantitate/total*100=procent.
in Excel 2016 putem aplica foarte simplu o formatare de tip procentual informatiilor cuprinse in celule.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula B2. (1)
Cea mai rapida metoda de a formata procentual o celula este executarea unui click pe butonul Percentage (Procent) din ribbon.
Efectuati un click pe butonul Percentage (Procent). (2)
Se poate observa ca numarului introdus in cadrul celulei i-a fost aplicata formatarea de tip procent.
Apasati tasta Sageata-dreapta.

Pasul 2
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Efectuati un click pe formatarea Percentage (Procentaj). (2)
Se poate observa ca numarului introdus in cadrul celulei i-a fost aplicata formatarea de tip procent.
Apasati tasta Sageata-dreapta.

Pasul 3
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Efectuati un click pe categoria Percentage (Procentaj). (2)
Efectuati un click pe butonul OK. (3)
Se poate observa ca numarului introdus in cadrul celulei i-a fost aplicata formatarea de tip procent.
Apasati tasta Sageata-dreapta.

Pasul 4
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Efectuati un click pe categoria Custom (Personalizat). (2)
Efectuati dublu click in campul Type (Tip). (3)
Efectuati un click pe butonul OK. (4)
Apasati tasta Enter.
Se poate observa ca in celula a aparut un text alaturi de valoarea introdusa.
Tot ceea ce este vizibil acum in celula reprezinta doar o eticheta.
in spatele acesteia se afla valoarea de 45%.

Lectia 4.12: Modificarea tipului si a dimensiunii fontului

Preambul
Aveti posibilitatea sa modificati tipul de font sau dimensiunea acestuia pentru celulele selectate sau zonele dintr-un registru.
Modificarea fontului si/sau a dimensiunii acestuia se poate face din ribbon (panglica) sau din caseta de dialog Format Cells (Formatare celule).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula F6. (1)
in tab-ul Home (Pornire), grupul Font (Font), gasim optiunea de modificare a tipului de font, dar si pe cea de schimbare a dimensiunii acestuia.
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Efectuati un click pe fontul indicat. (3)
Efectuati un click pe butonul indicat. (4)
Din aceasta lista putem alege dimensiunea dorita pentru continutul celulei.
Putem selecta o dimensiune prestabilita din cadrul listei sau putem introduce in acest camp dimensiunea dorita.
Efectuati un click pe dimensiunea indicata. (5)

Pasul 2
Optiunile de modificare a tipului de font si a dimensiunii acestuia se regasesc si in caseta de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Efectuati un click pe bara de derulare. (2)
Selectati tipul de font indicat. (3)
Selectati dimensiunea indicata. (4)
Efectuati un click pe butonul OK. (5)
Efectuati dublu click pe linia despartitoare dintre anteturile coloanelor F si G. (6)
Astfel am reusit sa modificam atat tipul fontului, cat si dimensiunea acestuia.

Lectia 4.13: Aplicarea stilurilor ingrosat, cursiv, subliniere simpla, subliniere dubla

Preambul
Un stil este un set de caracteristici de formatare care se pot aplica continutului unei celule sau unor zone de celule pentru a le modifica rapid infatisarea.
Pentru exemplul din aceasta lectie vom aplica urmatoarele stiluri:
– Bold (ingrosat), Italic (Cursiv), Underline (Subliniere simpla), Double Underline (Subliniere dubla).
Ce inseamna fiecare dintre aceste stiluri?
– Bold (ingrosat) – face ca informatia din celula sa apara cu un corp de litera ingrosat;
– Italic (Cursiv) – face ca informatia din celula sa apara cu un corp de litera inclinat;
– Underline (Subliniere simpla) – traseaza o linie sub continutul celulei active;
– Double Underline (Subliniere dubla) – traseaza doua linii sub continutul celulei active.

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Stilurile enumerate anterior se regasesc atat in tab-ul Home (Pornire), grupul Font (Font), cat si in fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Aceste stiluri sunt afisate sub forma de butoane, care afiseaza fiecare cate o litera:
– Bold: B (se poate apela cu combinatia de taste Ctrl + B);
– Italic: I (se poate apela cu combinatia de taste Ctrl + I);
– Underline: U (se poate apela cu combinatia de taste Ctrl + U).
Efectuati un click in celula F6. (1)
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Efectuati un click pe butonul indicat. (3)
Efectuati un click pe butonul indicat. (4)
in acest moment, continutul celulei active a fost ingrosat, inclinat si subliniat.
Avem posibilitatea sa adaugam o linie dubla sub informatia din celula, daca accesam meniul suplimentar din cadrul comenzii Underline (Subliniere).
Efectuati un click pe butonul indicat. (5)
Efectuati un click pe optiunea Double Underline (Subliniere dubla). (6)

Pentru a anula un stil deja aplicat, este de ajuns sa executam click inca o data pe butonul corespunzator.
Efectuati un click pe butonul indicat. (7)

Pasul 2
Aceste stiluri se regasesc si in fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Efectuati un click pe stilul Italic (Cursiv). (2)
Efectuati un click pe dimensiunea 14. (3)
Efectuati un click pe butonul indicat. (4)
Efectuati un click pe modelul de subliniere Double Accounting (Contabil dublu). (5)
Efectuati un click pe butonul OK. (6)
Efectuati dublu click pe linia despartitoare dintre anteturile coloanelor F si G. (7)
Astfel se pot aplica cele trei grupuri de stiluri pentru continutul dintr-o celula sau grup de celule.

Lectia 4.14: Incadrarea textului intr-o celula

Preambul
De multe ori, informatia dintr-o celula are o dimensiune care depaseste marginile celulei.
Se poate utiliza optiunea Shrink Text (Potrivire prin reducere) pentru a ingusta informatia din celule, dar uneori acest lucru nu este suficient.
Putem ajusta automat dimensiunea celulei astfel incat sa afiseze tot continutul sau sa folosim optiunea de incadrare Wrap Text (infasurare text).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Efectuati un click in celula F6. (1)
Optiunea Wrap Text (infasurare text) se regaseste atat in ribbon (panglica), cat si in fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe butonul Wrap Text (infasurare text). (2)
in acest moment, continutul celulei este vizibil in intregime intre granitele celulei, dar este afisat pe mai multe randuri.
Efectuati un click pe butonul Wrap Text (infasurare text). (3)

Pasul 2
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
in aceasta fereastra de dialog, regasim sectiunea Text Control (Controlul textului), in care putem realiza cateva modificari pentru informatia cuprinsa in cadrul celulelor.
Putem alege intre:
– optiunea Wrap Text (infasurarea textului), pe care am utilizat-o in cadrul pasilor anteriori;
– optiunea Shrink to fit (Potrivire prin reducere), care micsoreaza textul astfel incat sa fie afisat intr-o celula. Nu se reduce dimensiunea fontului, ci doar se modifica modul de afisare;
– optiunea Merge Cells (imbinare celule), care uneste celulele, rezultand astfel o singura celula.
Bifati optiunea Shrink to fit (Potrivire prin reducere). (2)
Efectuati un click butonul OK. (3)
in acest moment, dimensiunea informatiei din celula a fost redusa pana cand a fost cuprinsa in totalitate in cadrul celulei.
Dupa cum putem observa, dimensiunea fontului este tot de 11, chiar daca apare micsorat.
Efectuati dublu click in celula F6. (4)
Se poate observa ca textul este nemodificat si are aceeasi dimensiune initiala.
Apasati tasta Esc (Escape).
Prin aceste metode putem determina informatia dintr-o celula sa apara in totalitate in cadrul granitelor celulei.

Lectia 4.15: Centrarea unui titlu intr-un grup de celule

Preambul
Exista posibilitatea centrarii textului dintr-un grup de celule ce alcatuiesc un antet de tabel folosind optiunile de aliniere din tab-ul Home (Pornire) sau din caseta de dialog Format Cells (Formatare celule).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Celula activa fiind in momentul curent A1, pentru a selecta toate celulele care compun antetul tabelului, efectuati combinatia de taste Ctrl + Shift + Sageata dreapta.
Efectuati un click pe butonul Center (Centrare). (1)
Efectuati un click pe butonul Middle Align (Aliniere la mijloc). (2)

Pasul 2
O alta locatie in care putem regasi aceste optiuni este fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
Din aceasta fereastra de dialog putem schimba alinierea informatiei din celule, atat pe orizontala, cat si pe verticala.
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Pentru a selecta o aliniere pe verticala, efectuati un click pe optiunea Bottom (Jos). (3)
Efectuati un click pe butonul OK. (4)
in acest moment, am reusit sa aliniem informatia din antetul de tabel asa cum am dorit.

Lectia 4.16: Modificarea orientarii continutului unei celule

Preambul
Optiunea Orientation (Orientare) stabileste rotatia textului (modificarea orientarii) in celulele selectate. Valoarea implicita este de zero grade (adica linia de baza a textului este orizontala).
inclinarea textului poate fi modificata cu valorile selectate in campul Degrees (Grade). Valorile posibile sunt intre minus 90 de grade si plus 90 de grade.
Daca se doreste orientarea verticala a continutului, se va efectua un click in zona Text (Text).

Pasul 0
Descarcati arhiva care contine fisierul ajutator si dezarhivati-l.

Pasul 1
Celula activa in momentul curent fiind A1, pentru a selecta toate celulele care compun antetul tabelului, efectuati combinatia de taste Ctrl + Shift + Sageata dreapta.
Optiunea de modificare a orientarii continutului celulei se regaseste in tab-ul Home (Pornire), grupul Alignment (Aliniere), dar si in fereastra de dialog Format Cells (Formatare celule).
Efectuati un click pe butonul indicat. (1)
Printre optiunile pe care le avem la dispozitie se regasesc cele de orientare in sensul acelor de ceasornic sau in sens invers acelor de ceasornic, orientare verticala, etc.
Efectuati un click pe optiunea Angle Counterclockwise (Unghi invers acelor de ceasornic). (2)
in acest moment, titlurile au fost orientate in sens invers acelor de ceasornic, la un unghi de 45 de grade.

Pasul 2
Efectuati un click pe meniul de tip ancora. (1)
in aceasta fereastra, in grupul Orientation (Orientare), regasim optiuni de modificare a orientarii continutului celulelor.
Avem posibilitatea de a introduce manual unghiul de inclinare sau putem trage de linia indicatoare cu ajutorul cursorului mouse-ului.
Pe langa orientare, vom modifica si alinierea verticala a textului.
Efectuati un click pe butonul indicat. (2)
Selectati optiunea Center (Centrat). (3)
Efectuati un click pe butonul OK. (4)
Astfel avem posibilitatea de a modifica orientarea continutului dintr-o celula.