Ti se pare greu sa parcurgi singur lectiile scrise gratuite?

Inscrie-te la unul din cele 5 tipuri diferite de cursuri Access in clasa (cu instructor acreditat Microsoft)

Lectia 3.1: Cum putem sa cream un tabel?

Preambul
Atunci cand dorim sa cream un tabel in Microsoft Access, o soluție rapida este sa accesam comanda Table (Tabel) si Microsoft Access construieste un tabel standard.

O metoda avansata de a realiza tabele, care este recomandata, o reprezinta crearea unui tabel folosind instrumentul Table Design (Designer-ul de tabele).

Pasul 1
Efectuați un click pe tab-ul Create (Creare). (1)
Efectuați un click pe comanda Table (Tabel). (2)

In acest moment, Access a creat un tabel nou.
Acum putem sa introducem date sau putem sa accesam modul de proiectare pentru a-i aplica diverse opțiuni avansate.

Pasul 2
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (1)
Inainte de a accesa modul de proiectare, Access solicita salvarea tabelului.
Pentru aceasta, am atribuit o denumire noului tabel.
Efectuați un click pe butonul OK. (2)
In mod implicit, Access 2016 insereaza un camp in tabel ce poarta denumirea ID si care are rolul de cheie primara.
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (3)
Dupa ce am stabilit denumirea noului camp din tabel, pentru a stabili tipul de date al acestui camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (4)
In mod implicit, Access 2016 insereaza opțiunea Short Text (Text scurt) pentru tipul de date, care se potriveste perfect in acest caz.
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (5)
Dupa ce am stabilit denumirea noului camp din tabel, pentru a stabili tipul de date al acestui camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (6)
Și in acest caz, tipul de date este cel corespunzator.
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (7)
Efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (8)

In acest caz, tipul de date este necorespunzator pentru noul camp, de aceea il vom modifica in cadrul primei parți a pasului urmator.

Pasul 3
Efectuați un click pe butonul indicat. (1)
Efectuați un click pe opțiunea Date/Time (Data/Timp). (2)
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (3)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (4)

Acum putem incepe sa populam tabelul cu datele dorite.
Access va sti ce tip de date introducem in fiecare camp, datorita faptului ca am specificat ce tip de date dorim in campurile respective: text scurt, data si timp, etc.

Tutoriale video interactive

Acest curs este disponibil si in format video interactiv, pe cel mai mare portal de e-learning Microsoft Office din Europa: peste 7000 lectii video interactive in limba romana.

Lectia 3.2: Cum putem sa redenumim un tabel?

Preambul
Pentru a redenumi un tabel, ne sunt puse la dispoziție doua metode:
– fie executam click cu butonul drept al mouse-ului pe tabel si apoi, din meniul contextual astfel aparut, alegem opțiunea Rename (Redenumire);
– fie selectam tabelul si apasam tasta F2, care are acelasi efect.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Un tabel nu poate fi redenumit in timp ce este deschis, de aceea primul lucru pe care trebuie sa il facem este sa il inchidem.
Dupa ce am executat click cu butonul drept al mouse-ului pe tab-ul tabelului, efectuați un click pe opțiunea Close (Inchidere). (1)
Avand selectat in panoul din partea stanga tabelul pe care dorim sa il redenumim, apasați tasta F2.
Dupa ce am introdus o noua denumire pentru tabel, trebuie sa o confirmam.
In acest scop, apasați tasta Enter.

Pasul 2
A doua metoda de redenumire a unui tabel implica executarea unui click cu butonul drept al mouse-ului pe acesta si alegerea opțiunii Rename (Redenumire).
Dupa ce am executat click cu butonul drept al mouse-ului pe tabelul pe care dorim sa il redenumim, efectuați un click pe opțiunea Rename (Redenumire). (1)
Dupa ce am introdus o noua denumire pentru tabel, trebuie sa o confirmam.
In acest scop, apasați tasta Enter.
Prin intermediul acestor doua modalitați putem redenumi un tabel Microsoft Access.

Reprezinti o companie si doresti acest curs pentru angajatii/colegii tai?

Citeste cu atentie procedura noastra de instruire Microsoft Excel pentru companii (ce se aplica oricarui alt curs).

Lectia 3.3: Cum putem sa modificam structura unui tabel?

Preambul
Modificarea structurii unui tabel implica mai multe lucruri:
– inserarea unor campuri;
– schimbarea tipului de date ce se introduc in tabel;
– atribuirea unei chei primare, etc.
Pentru a insera un camp nou in tabel, ne sunt puse la dispoziție trei metode:
– executarea unui click cu butonul drept al mouse-ului pe campul langa care dorim inserarea unui camp nou si, din meniul contextual aparut, alegerea opțiunii de inserare;
– din Ribbon (Panglica);
– din designer-ul de tabele.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)

O prima metoda de inserare a unui camp nou consta in executarea unui click cu butonul drept al mouse-ului pe campul inaintea caruia dorim sa inseram noul camp si alegerea opțiunii corespunzatoare din meniul contextual astfel aparut.
Dupa ce am executat click cu butonul drept al mouse-ului pe campul Profesia, efectuați un click pe opțiunea Insert Field (Inserare camp). (2)
Dupa ce am executat click cu butonul drept al mouse-ului pe noul camp, efectuați un click pe opțiunea Rename Field (Redenumire camp). (3)
Apasați tasta Enter pentru confirmare.

Pasul 2
O alta metoda de inserare a unui camp o reprezinta accesarea designer-ului de tabele.
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (1)
Dorim sa inseram un camp nou inaintea campului Profesia.
Pentru aceasta, efectuați un click pe butonul de selectare a campului Profesia. (2)
Efectuați un click pe comanda Insert Rows (Inserare randuri). (3)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (4)
Efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (5)
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (6)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (7)

In acest moment, putem vizualiza noua structura a tabelului.
Mai departe, tot ce avem de facut este sa introducem datele.

Ai intrebari tehnice legate de Access si vrei sa te ajutam?

Detinem cea mai mare comunitate Microsoft din Romania (peste 11.000 membri activi), unde primesti suport gratuit la problemele tale Access

Lectia 3.4: Cum putem sa stergem un tabel?

Preambul
Un tabel poate fi sters prin trei metode:
– din Ribbon (Panglica);
– din meniul contextual aparut atunci cand executam click cu butonul drept al mouse-ului pe un tabel;
– prin apasarea tastei Delete (Ștergere).

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați un click pe tabelul indicat. (1)

Avand selectat in panoul din partea stanga tabelul pe care dorim sa il stergem, apasați tasta Del (Delete).
In acest moment, suntem intrebați daca dorim stergerea acestui tabel.
Efectuați un click pe butonul Yes (Da). (2)

Pasul 2
O alta metoda de stergere a unui tabel este sa executam click cu butonul drept al mouse-ului pe acesta si sa alegem opțiunea corespunzatoare din meniul contextual.
Dupa ce am executat click cu butonul drept al mouse-ului pe tabelul Angajati2, efectuați un click pe opțiunea Delete (Ștergere). (1)
In acest moment, suntem intrebați daca dorim stergerea acestui tabel.
Efectuați un click pe butonul Yes (Da). (2)

Pasul 3
O alta metoda de a sterge un tabel este sa accesam comanda de stergere din Ribbon (Panglica).
Avand selectat in panoul din partea stanga tabelul pe care dorim sa il stergem, efectuați un click pe comanda Delete (Ștergere). (1)
In acest moment, suntem intrebați daca dorim stergerea acestui tabel.
Efectuați un click pe butonul Yes (Da). (2)
Astfel am reusit sa stergem mai multe tabele prin trei metode diferite.

Lectia 3.5: Tipul de date Short Text (Text Scurt)

Preambul
Tipul de date Short Text (Text scurt) este tipul de date implicit. In cadrul acestuia, este stocat orice tip de caracter, inclusiv cifre.

Proprietatea Field Size (Dimensiunea campului) stabileste numarul maxim de caractere care pot fi stocate si are valori cuprinse intre 0 si 255 de caractere.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click pe butonul de selectare a campului Data_Nasterii. (3)
Efectuați un click pe comanda Insert Rows (Inserare randuri). (4)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (5)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (6)

Pasul 2
Access a atribuit noului camp tipul de date implicit, Short Text (Text scurt).
In caseta de proprietați a campului din partea inferioara, putem configura anumite atribute pentru acesta.
Implicit, numarul de caractere ce pot fi introduse intr-un camp de tip text scurt este de 255.
Pentru acest tabel, dorim sa limitam aceasta valoare.
Efectuați dublu click pe proprietatea Field Size (Dimensiunea campului). (1)
Pentru acest tabel, am stabilit sa permitem inserarea a maxim 30 de caractere in acel camp.
Putem, de asemenea, sa introducem un text care va aparea in mod implicit in cadrul acestui camp dintr-o noua inregistrare, in cazul in care nu vom insera noi o valoare pentru acest camp.
Efectuați un click pe proprietatea Default Value (Valoare implicita). (2)
Dupa introducerea textului ce dorim sa fie afisat implicit in acest camp, vom alege sa activam proprietatea ce il obliga pe utilizator sa nu lase necompletat acel camp inainte de a trece mai departe la o noua inregistrare.
Efectuați dublu click pe proprietatea Required (Obligatoriu). (3)
Observam ca valoarea proprietații Required (Obligatoriu) a devenit Yes (Da).
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (4)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (5)

In acest moment, putem observa ca in cadrul tabelului a aparut un camp suplimentar.
Acesta este campul pe care l-am creat la pasii anteriori.

Lectia 3.6: Tipul de date Number (Numar)

Preambul
Tipul de date Number (Numar) este utilizat pentru stocarea valorilor numerice.
Acest tip de date nu este complet, el fiind utilizat in combinație cu proprietatea Field Size (Dimensiunea campului).
Aceasta proprietate precizeaza subtipul valorii numerice si poate conține urmatoarele setari: Byte, Integer, Long Integer, Single, Double, Replication ID, Decimal.

Setarea Byte reprezinta un intreg de un octet, conținand valori intre 0 si 255.

Setarea Integer reprezinta un intreg de doi octeți, cu valori intre -32.768 si 32.767.

Setarea Long Integer reprezinta un intreg de 4 octeți cu valori intre -2.147.483.648 si 2.147.483.647.

Setarea Single reprezinta o valoare reala cu valori intre -3,4 x 1038 si 3,4 x 1038 si de pana la 7 cifre semnificative.

Setarea Double reprezinta un numar in virgula mobila de opt octeți cu valori intre -1,797 x 10308 si 1,797 x 10308 si de pana la 15 cifre semnificative.

Setarea Replication ID reprezinta un identificator unic global (GUID) de 16 octeți. GUID-urile generate aleatoriu sunt suficient de lungi pentru a fi improbabil sa se suprapuna. Se utilizeaza pentru diverse scopuri, cum ar fi urmarirea bunurilor.

Setarea Decimal reprezinta un numar real de 12 octeți cu o precizie zecimala definita, care poate conține valori intre -1028 si 1028. Precizia implicita este zero. Scara rezultata (numarul de zecimale afisat) este de 18. Aveți posibilitatea sa setați scara pana la valoarea 28.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (3)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (4)
Efectuați un click pe butonul indicat. (5)
Efectuați un click pe opțiunea Number (Numar). (6)

Pasul 2
Vom dori sa modificam proprietațile noului camp.
Intr-o prima etapa, vom modifica dimensiunea campului (vom atribui un subtip de date numeric).
Implicit, campul de tip Number (Numar) are setat subtipul de date Long Integer (Intreg lung).
Efectuați un click pe proprietatea Field Size (Dimensiunea campului). (1)
Efectuați un click pe butonul indicat. (2)
Efectuați un click pe opțiunea Integer (Intreg). (3)

Acest numar matricol este unic; in acest caz, nu putem admite existența dublurilor.
Pentru a elimina aceasta eventuala problema, campul de tip Number (Numar) deține o proprietate care ne permite evitarea apariției dublurilor.
Efectuați un click pe proprietatea Indexed (Indexat). (4)
Efectuați un click pe butonul indicat. (5)
Efectuați un click pe opțiunea Yes (No Duplicates) (Da – Indexat (Fara valori duplicat)). (6)
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (7)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (8)

In continuare, puteți completa tabelul fara a va face probleme in privința faptului ca in noul camp pot aparea dubluri.

Lectia 3.7: Campuri de cautare (Lookup)

Preambul
Funcția de cautare este o interogare 1 la N pe care Access o creeaza in mod automat.
Aceasta funcție permite generarea unei liste cu valori acceptabile pentru un anumit camp.
Cand selectați valoarea dorita din lista, ea este introdusa in cadrul inregistrarii curente.
Puteți sa folosiți unul dintre urmatoarele doua tipuri de campuri de cautare:
– intr-un camp care include valori de cheie straina, unde este inclusa o lista cu valori din unul sau mai multe campuri ale unui tabel inrudit;
– in orice camp, cu excepția celor de cheie primara unica, unde exista o lista cu valori fixe care trebuie selectate.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (3)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (4)
Efectuați un click pe butonul indicat. (5)
Efectuați un click pe opțiunea Lookup Wizard (Asistentul de cautare). (6)

Pasul 2
Prima opțiune din aceasta fereastra ne permite sa obținem valorile pentru campul curent din alt tabel sau interogare.
In acest exemplu, pentru a putea construi o lista cu valorile dorite, selectați opțiunea indicata. (1)
Efectuați un click pe butonul Next (Urmatorul). (2)
In acest moment, vom introduce valorile pe care le dorim afisate in meniul de tip lista.
Efectuați un click in campul indicat. (3)
Apasați tasta Tab.
Apasați tasta Tab.
Efectuați un click pe butonul Next (Urmatorul). (4)
Efectuați un click pe butonul Finish (Finalizare). (5)

Pasul 3
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (1)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (2)

Acum putem accesa lista creata in campul Stare_Civila.
Efectuați un click in campul indicat. (3)
Efectuați un click pe butonul indicat. (4)

Aceasta lista conține toate valorile introduse la pasii anteriori.
Efectuați un click pe opțiunea indicata. (5)
In acest moment, elementul selectat din cadrul listei a fost inserat ca valoare a campului din inregistrarea curenta.

Lectia 3.8: Tipul de date Date/Time (Data/Timp)

Preambul
Putem adauga un camp de tip Date/Time (Data/Timp) intr-un tabel cand este necesara stocarea de date calendaristice si o anumita ora.
Motivele, personale si de afaceri, pentru care dorim inserarea acestor informații pot fi foarte variate, de exemplu, zile de nastere, informații de facturare si livrare, etc.

In cadrul utilizarii Microsoft Access 2016, putem vizualiza valorile de tip data si timp in orice format, cum ar fi cel European (18.02.2016 sau 18-02-2016), cel Asiatic (18/02/2016) sau formatul SUA (02/18/2016).

Indiferent de modul in care Access formateaza informațiile de tip data si timp si indiferent de modul in care se introduc informațiile de tip data si timp, campurile Date/Time (Data/Timp) stocheaza datele si orele ca numere in virgula mobila cu dubla precizie – asa-numita Data seriala (Serial Date).

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (3)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (4)
Efectuați un click pe butonul indicat. (5)
Efectuați un click pe opțiunea Date/Time (Data/Timp). (6)

Pasul 2
La fel ca celelalte campuri, si acesta are proprietați specifice.
Pentru a schimba formatul acestui camp, efectuați un click pe proprietatea Format (Formatare). (1)
Efectuați un click pe butonul indicat. (2)
Efectuați un click pe formatul Short Date (Data scurta). (3)
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (4)

Pasul 3
Pentru a oferi un aspect mai placut, dar si pentru ca utilizatorul sa stie in ce format va fi introdusa data, ii putem atribui o masca.
Efectuați un click pe proprietatea Input Mask (Masca de introducere). (1)
Efectuați un click pe butonul indicat. (2)

In prima faza, vom stabili ce tip de masca dorim, in funcție de ce formatare am ales la pasii anteriori.
Efectuați un click pe tipul Short Date (Data scurta). (3)
Avem posibilitatea de a testa masca aleasa.
Efectuați un click in campul Try It (Testeaza). (4)
Efectuați un click pe butonul Next (Urmatorul). (5)

In aceasta etapa putem schimba masca aleasa anterior si, in plus, putem modifica si substituenții care inlocuiesc campul gol.
In cazul nostru, substituentul era caracterul underscore (_): _ _/_ _/_ _ _ _.
Efectuați un click pe butonul indicat. (6)
Efectuați un click pe substituentul diez (#). (7)

Avem din nou posibilitatea de a testa masca aleasa.
Efectuați un click in campul Try It (Testeaza). (8)
Efectuați un click pe butonul Next (Urmatorul). (9)
Efectuați un click pe butonul Finish (Finalizare). (10)

Pasul 4
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (1)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (2)

Atunci cand executam un click in oricare dintre celulele acestui camp, va aparea masca aleasa la pasii anteriori.
Efectuați un click in celula indicata. (3)
In acest moment, data introdusa a respectat modelul ales de noi la unul dintre pasii anteriori.

Lectia 3.9: Tipul de date Booleean (Yes/No) (Da/Nu)

Preambul
Access 2016 furnizeaza un mic set de formate predefinite (dar nu permite formate particularizate) pentru afisarea tipului de date Yes/No (Da/Nu):
– Yes/No (Da/Nu) (Implicit) – afiseaza zero ca No (Nu) si valorile diferite de zero ca Yes (Da);
– True/False (Adevarat/Fals) – afiseaza zero ca False (Fals) si valorile diferite de zero ca True (Adevarat);
– On/Off (Activat/Dezactivat) – afiseaza zero ca Off (Dezactivat) si valorile diferite de zero ca On (Activat).

In exemplul care urmeaza, vom adauga un nou camp in tabel, pe care il vom defini de tip Yes/No (Da/Nu).

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click pe butonul de selectare a campului Oras. (3)
Efectuați un click pe comanda Insert Rows (Inserare randuri). (4)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (5)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (6)
Efectuați un click pe butonul indicat. (7)
Efectuați un click pe opțiunea Yes/No (Da/Nu). (8)

Pasul 2
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (1)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (2)

In tabel observam ca a aparut un camp nou, de tip Yes/No (Da/Nu).
In continuare, vom bifa casetele de validare corespunzatoare fiecarui angajat care este femeie.
Bifați caseta de validare indicata. (3)
Bifați caseta de validare indicata. (4)

Bifand cele doua casete de validare, de fapt am stabilit valorile Yes (Da) corespunzatoare acestui camp din cele doua inregistrari.
Valorile campului Este_Femeie in cazul celorlalte inregistrari au ramas nebifate, ceea ce este echivalentul valorii No (Nu) pentru cazurile respective.

Pasul 3
Executa dublu click pe campul indicat din tabel
(1) pentru a-l adauga intr-o coloana a interogarii.
Executa un click in zona indicata din campul Crosstab (Incrucisat)
(2).
Acum vom defini coloana care va determina coloanele din cadrul interogarii.
Executa un click pe optiunea Column Heading (Cap de coloana)
(3).

Pasul 4
Executa dublu click pe campul indicat din tabel
(1) pentru a-l adauga intr-o coloana a interogarii.
Executa un click in zona indicata din campul Crosstab (Incrucisat)
(2).
Acum, vom specifica faptul ca acest camp – (Salariul) – contine valorile ce urmeaza sa apara in cadrul interogarii.
Executa un click pe optiunea Value (Valoare)
(3).
Acum urmeaza sa definim functia care va determina afisarea valorilor.
Executa un click in zona indicata din campul Total (Total)
(4).
Pentru aceasta coloana vom inlocui optiunea de grupare (Group By) cu o functie, intrucat aceasta coloana contine valorile ce vor fi afisate.
Executa un click pe functia Sum (Suma)
(5).

Pasul 5
Executa un click pe butonul Run (Rulare)
(1).
In acest moment, am reusit sa realizam un centralizator ce se aseamana cu un tabel pivot.
Se poate observa ca liniile sunt definite de orase si coloanele sunt definite de profesii.
Valorile sunt definite de suma salariilor din fiecare oras, defalcate pe profesii.
In plus, se observa ca exista o coloana definita de simbolul <>.
Acesta este simbolul pentru operatorul Diferit.
Acea coloana ne-a calculat suma salariilor din acele orase; singura diferenta dintre aceasta coloana si restul este faptul ca, in cadrul acesteia, nu se regaseste nicio profesie.

Lectia 3.10: Tipul de date OLE Object (Obiect OLE)

Preambul
Campul OLE Object (Obiect OLE) este un camp care accepta protocolul OLE pentru legarea si inglobarea obiectelor.

Un obiect OLE dintr-un server OLE (de exemplu, o imagine Windows Paint sau o foaie de calcul Microsoft Excel) poate fi legat sau inglobat intr-un camp, intr-un formular sau intr-un raport.
Inglobarea imaginilor insa poate determina rapid cresterea dimensiunii bazei de date si o execuție lenta.

Aceasta se intampla in special cand stocați fisiere GIF si JPEG, deoarece OLE creeaza fisiere bitmap suplimentare, care conțin informații despre afisare pentru fiecare fisier imagine, iar aceste fisiere suplimentare pot fi mai mari decat imaginile inițiale.

Pasul 0
Descarcați arhiva care conține fisierul ajutator si dezarhivați-l.

Pasul 1
Efectuați dublu click pe tabelul Angajati. (1)
Efectuați un click pe comanda Design View (Modul de proiectare). (2)
Efectuați un click in coloana Field Name (Numele campului). (3)

Dupa ce a fost introdusa denumirea noului camp, efectuați un click in coloana Data Type (Tipul de date). (4)
Efectuați un click pe butonul indicat. (5)
Efectuați un click pe opțiunea OLE Object (Obiect OLE). (6)

Pasul 2
Efectuați un click pe butonul Save (Salvare). (1)
Efectuați un click pe comanda Datasheet View (Modul de vizualizare Foaie de date). (2)
Efectuați un click pe bara de derulare. (3)

In acest moment, in tabel a fost inserat un camp suplimentar, in care nu se pot introduce informații, ci doar se pot insera obiecte.
Pentru a insera un obiect, va trebui sa executam click cu butonul drept al mouse-ului pe celula dorita.
Dupa ce am efectuat click cu butonul drept al mouse-ului in prima celula din camp, efectuați un click pe opțiunea Insert Object (Inserare obiect). (4)
Opțiunea Create New (Creare nou) ofera posibilitatea de a crea un obiect nou folosind o aplicație instalata local pe PC.
Pentru a alege un obiect deja existent, selectați opțiunea Create from File (Creare din fisier). (5)
Efectuați un click pe butonul Browse (Rasfoire). (6)
Efectuați un click pe bara de derulare. (7)
Efectuați dublu click pe fisierul indicat. (8)
Efectuați un click pe butonul OK. (9)

In acest moment a fost inserata o imagine in celula selectata anterior.
Efectuați dublu click in celula indicata. (10)
Suntem intrebați daca dorim deschiserea acestui fisier.
Efectuați un click pe butonul Open (Deschidere). (11)
In acest moment, imaginea este deschisa si poate fi vizualizata.

Pasul 3
Executa un click pe tab-ul CREATE (CREARE)
(1).
Executa un click pe butonul Query Design (Proiectare interogare)
(2) pentru a accesa instrumentul de proiectare a interogarilor.
Pentru interogarea Crosstab (Incrucisata) pe care o vom crea, vom folosi ca sursa interogarea salvata la pasii anteriori.
Executa un click pe tab-ul Queries (Interogari)
(3).
Executa un click pe butonul Add
(4) pentru a adauga interogarea selectata in cadrul noii interogarii.
Executa un click pe butonul Close (Inchidere)
(5) pentru a inchide caseta de dialog Show Table (Afisare tabel).
Primul lucru care trebuie facut este sa schimbam tipul interogarii, din cel implicit, de selectare (Select), in tipul Crosstab (Incrucisat).
Executa un click pe butonul Crosstab (Incrucisat)
(6).

Pasul 4
Executa dublu click pe coloana indicata
(1) pentru a o adauga intr-o coloana a interogarii.
Executa un click in zona indicata din campul Crosstab (Incrucisat)
(2).
Acum vom defini coloana care va determina liniile din cadrul interogarii.
Executa un click pe optiunea Row Heading (Cap de linie)
(3).
Executa dublu click pe coloana indicata
(4) pentru a o adauga intr-o coloana a interogarii.
Executa un click in zona indicata din campul Crosstab (Incrucisat)
(5).
Acum vom defini coloana care va determina coloanele din cadrul interogarii.
Executa un click pe optiunea Column Heading (Cap de coloana)
(6).
Executa dublu click pe coloana indicata
(7) pentru a o adauga intr-o coloana a interogarii.
Acum urmeaza sa definim functia care va determina afisarea valorilor.
Executa un click in zona indicata din campul Total (Total)
(8).
Pentru aceasta coloana vom inlocui optiunea de grupare (Group By) cu o functie, intrucat aceasta coloana contine valorile ce vor fi afisate.
Executa un click pe functia Avg (Medie)
(9).
Executa un click in zona indicata din campul Crosstab (Incrucisat)
(10).
Acum, vom specifica faptul ca acest camp – (Salariul) – contine valorile ce urmeaza sa apara in cadrul interogarii.
Executa un click pe optiunea Value (Valoare)
(11).

Pasul 5
Executa un click pe butonul Run (Rulare)
(1).
In acest moment, pentru fiecare an (unic) si luna (unica), ne-a fost calculata media salariilor.
In plus, in tabel ne apar si valorile NULL si vom dori sa le eliminam.
Executa un click pe butonul SQL
(2).
Executa un click in zona indicata
(3).
Apasa pe tasta Enter.

Dupa linia FROM [Angajati complet] am inserat o noua linie, in care a fost scrisa urmatoarea sintaxa: WHERE [DataN] IS NOT NULL.
Executa un click pe butonul Run (Rulare)
(4).
In acest moment, interogarea ne-a afisat centralizatorul cu informatiile dorite, dar fara sa mai afiseze si valorile NULL.