Sumar lectii
- Lectia 11.1: Concepte de modelare 3D
- Lectia 11.2: Prezentarea spatiilor de lucru 3D Workspace
- Lectia 11.3: Utilizarea comenzii UCS
- Lectia 11.4: Utilizarea vederilor predefinite (View)
- Lectia 11.5: Utilizarea optiunii Dynamic UCS
- Lectia 11.6: Configurarea viewporturilor (Vports)
- Lectia 11.7: Utilizarea comenzii 3D Orbit
- Lectia 11.8: Optiuni suplimentare ale comenzii 3D Orbit
- Lectia 11.9: Utilizarea stilurilor de vizualizare (Visual Styles)
- Lectia 11.10: Utilizarea cubului de vizualizare (View Cube)
- Lectia 11.11: Utilizarea rotii de navigare (Steering Wheel)
Lectia 11.1: Concepte de modelare 3D
In AutoCAD avem la dispozitie o serie de comenzi care permit crearea obiectelor 3D. Aceste comenzi se afla in spatiile de lucru (Workspace) denumite 3D Basic si 3D Modeling. Ele sunt grupate pe tipuri de obiecte si veti gasi astfel grupe de comenzi (Panel-uri) pentru crearea solidelor (Solid), suprafetelor (Surface) si a obiectelor de tip mesh (Mesh).
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “01.Concepte de modelare 3D.dwg ” .
Desenul prezinta schematic cele patru tipuri de obiecte tridimensionale care pot fi modelate in AutoCAD.
Pasul 2
Observati aici principalele caracteristici si modul de obtinere a obiectelor 3D:
- Modele Wireframe (cadru de sarma)
- Contin muchii (edge) create din obiecte 2D (Line, Arc, Circle, etc.)
- Nu au suprafete si nu pot fi umbrite
- Suprafete (Surface)
- Sunt obiecte 3D fara grosime de perete
- Contin muchii (Edge) si suprafete (Surface)
- Pot fi create utilizand:
- Comenzi de modelare a suprafetelor
- Contururi 2D pe baza carora se pot crea suprafete derivate (Extrude, Revolve, etc.)
- Aceste obiecte pot fi umbrite prin aplicarea optiunilor Visual Styles
- Solide (Solid)
- Sunt modele 3D ce contin suprafete si volum
- Dispun de proprietati specifice de masa, volum si momente de inertie
- Pot fi create ca:
- Solide primitive (Box, Cylinder, Sphere, Cone, …)
- Solide derivate, pe baza unor contururi 2D existente (Extrude, Revolve, Loft, Sweep)
- Solide combinate pe baza opetatiilor de tip Boolean (Union, Suptract, Intersect)
- Mesh-uri (Mesh)
- Sunt modele 3D ce contin Vertex-uri, Edge-uri si suprafete (Face)
- Nu contin si volumul inchis de aceste suprafete
- Nu au proprietati de masa
- Pot fi create ca:
- Suprafete mesh primitive (MeshBox, MeshCylinder, MeshSphere, MeshCone, …)
- Suprafete mesh derivate, bazate pe curbe sau conturuti 2D (Revsurf, Edgesurf, Rulesurf, Tabsurf)
- Prin transformarea solidelor in mesh-uri
- Pot fi modelate la nivelul sub-obiectelor (Vertex, Edge, Face) pentru a obrine forme complexe
- Pot fi transformate ulterior in solide
Pasul 3
Principalele avantaje ale modelarii 3D sunt:
- Puteti privi modelele 3D sin orice punct din spatiu
- Puteti obtine automat proiectii 2D si sectiuni
- Puteti naviga in interiorul modelelor 3D
- Puteti ascunde muchiile invizibile
- Puteti face prezentari realiste (Render)
- Puteti atasa materiale si lumini
- Puteti face analize si verificari de interferenta
- Puteti utiliza modelele 3D pentru animatii
- Puteti extrage informatii pentru prelucrari
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.2: Prezentarea spatiilor de lucru 3D Workspace
Preambul
Atunci cand vom lucra in spatiul tridimensional, vom avea nevoie de comenzile si utilitatile specifice acestui spatiu.
Programul AutoCAD vine cu doua spatii de lucru (Workspace) predefinite: 3D Basic si 3D Modeling, pe care le putem accesa din lista Workspace, plasata in Quick Access Toolbar.
Pasul 1
Deschideti programul AutoCAD 2015 si incepeti un desen nou, alegand din lista Templates… fisierul acadiso.dwt.
Se va deschide astfel un desen nou care are setate unitatile de masura in milimetri si un spatiu de desenare alocat de marimea formatului A3 (420*297).
Pasul 2
Din lista derulanta Workspace, selectati spatiul de lucru 3D Basic. Ribbon-ul aferent acestui spatiu este acum activ si aveti acces la comenzile din cadrul acestuia, prin accesarea Tab-urilor Home, Vizualize, Insert, View,Manage, Output sau Express Tools. de mentionat ca tab-urile care nu sunt necesare pot fi ascunse.
In acest ribbon, in tab-ul Home, veti gasi cele mai des utilizate comenzi de lucru in spatiul tridimensional.
Fiecare tab este organizat in Panel-uri ce contin, la randul lor, grupe de comenzi din aceeasi categorie, plasate, atat in partea vizibila cat si in partea derulanta (ascunsa):
1. Create – crearea obiectelor tridimensionale solide, suprafete procedurale si mesh-uri
2. Edit – modificarea (editarea) obiectelor 3D
3. Draw – comenzi de desenare a obiectelor 2D, utilitate ce previne trecerea repetata dintr-un Workspace in altul. butoanele derulante din componenta panel-ului va permit lansarea comenzilor de desenare: Line, Arc, Polyline, 3D Polyline, …
4. Modify – comenzi de modificare a obiectelor 2D cat si comenzi de modificare specifice spatiului 3D: 3D Mirror, 3D Align, 3D Array
5. Coordinates – colectie de butoane ce reprezinta optiunile comenzii UCS, destinata orientarii Sistemului de Coordonate in spatiul 3D
6. Selection – optiuni de selectie a sub-obiectelor 3D de tip Vertex, Edge, Face si optiuni de activare a instrumentelor Move Gizmo, Rotate Gizmo si Scale Gizmo
7. Layers & View – optiuni de gestionare a Layer-elor si modificare a stilului de vizualizare (Visual Styles – 2D Wireframe, Conceptual, Shaded, …)
Pasul 3
Din lista derulanta Workspace, selectati spatiul de lucru 3D Modeling. In acest ribbon, veti gasi o paleta mai larga de comenzi de lucru in 3D, organizate pe tab-uri specifice principalelor tipuri de obiecte 3D ce pot fi create in AutoCAD.
Tab-ul Home – colectie a celor mai utilizate comenzi 3D
Tab-ul Solid – comenzi specifice de creare si modificare a solidelor
Tab-ul Surface – comenzi de creare si modificare a suprafelelor procedurale sau NURBS
Tab-ul Mesh – comenzi de creare si modificare a mesh-urilor
Tab-ul Vizualize – comenzi de creare si salvare a vederilor denumite, reorientare a sistemului de coordonate, impartire a zonei grafice in mai multe ferestre de vizualizare, creare a luminilor, atasare de materiale si prezentare realistica a modelului 3D – Render
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.3: Utilizarea comenzii UCS
Preambul
In AutoCAD avem la dispozitie doua tipuri de sisteme de coordonate, World Coordinate System (WCS) si User Coordinate System (UCS).
Intr-un desen nou, sistemele WCS si UCS sunt suprapuse, utilizatorul putand deplasa si orienta sistemul de coordonate in ce pozitie doreste, urmand ca, dupa repozitionare, sa il redenumeasca si astfel, sa il salveze in memoria desenului curent.
Sistemul implicit WCS nu poate fi modificat nici ca pozitie si nici ca denumite. El ramine totdeauna in originea initiala a desenului.
Repozitionarea sistemului de coordonate utilizator (UCS) se poate face cu ajutorul comenzii UCS prin scrierea ei pe linia de comanda si alegerea unei optiuni, sau prin utilizarea butoanelor din Ribbon-ul 3D Modeling, Tab-ul Vizualize, Panel-ul Coordinates.
Scriind comanda UCS si apasand tasta Enter, vom putea accesa urmatoarele optiuni:
Command: ucs
Current ucs name: * WORLD *
Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis] < World >:
Specify origin of UCS – specificarea unui nou punct de origine, urmata de:
Specify point on X-axis or < accept >: – specificarea directiei axei X
Specify point on the XY plane or < accept >: – specificarea unui punct in noul plan XY
sau:
Face – aliniere pe o fata a unui obiect 3D
Named – restabilirea unui UCS denumit si salvat anterior
Object – aliniere pe un obiect (ex: muchie a unui obiect 3D)
Previous – restabilirea UCS-ului anterior
View – aliniere in planul vederii curente
World – respabilirea sistemului in pozitia WCS
X – rotire in jurul axei X
Y – rotire in jurul axei Y
Z – rotire in jurul axei Z
Zaxis – aliniere cu specificarea unui nou punct de origine si a ditectiei axei Z
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “03.Utilizarea comenzii UCS.dwg”.
Desenul prezinta un corp prismatic solid, in vizualizare 2D Wireframe, SW Isometric.
Pasul 2
Apasati butonul aflat in Tab-ul Vizualize, Panel-ul Coordinates, pentru a accesa optiunea Z-axis a comenzii UCS. Specificati punctele cerute:
Specify new origin point or [Object] < 0,0,0 >:alegeti punctul 1
Specify point on positive portion of Z-axis:alegeti punctul 2
Apasati butonul Named UCS pentru a deschide fereastra UCS. Cu cursorul pozitionat pe numele Unnamed din lista, apasati butonul stang al mouse-ului si scrieti noul nume Z-axis pentru UCS-ul curent.
Pasul 3
Apasati butonul aflat in Tab-ul Vizualize, Panel-ul Coordinates, pentru a accesa optiunea 3-Points a comenzii UCS. Specificati punctele cerute:
Specify new origin point < 0,0,0 >: alegeti punctul 3
Specify point on positive portion of X-axis : alegeti punctul 4
Specify point on positive-Y portion of the UCS XY plane: alegeti punctul 5
Apasati butonul Named UCS pentru a deschide fereastra UCS. Cu cursorul pozitionat pe numele Unnamed din lista, apasati butonul stang al mouse-ului si scrieti noul nume 3-Points pentru UCS-ul curent.
Pasul 4
Alegeti optiunea Object a comenzii UCS prin apasarea pe butonul indicat mai jos:
Pe prompt-ul Select object to align UCS: selectati punctul 6
Apasati butonul Named UCS pentru a deschide fereastra UCS. Cu cursorul pozitionat pe numele Unnamed din lista, apasati butonul stang al mouse-ului si scrieti noul nume Object pentru UCS-ul curent.
Pasul 5
Alegeti optiunea View a comenzii UCS prin apasarea pe butonul indicat mai jos:
Obtineti astfel orientarea noului UCS pe planul vederii curente, cu originea in punctul de coordonate 0,0,0 al UCS-ului anterior.
Apasati butonul Named UCS pentru a deschide fereastra UCS. Cu cursorul pozitionat pe numele Unnamed din lista, apasati butonul stang al mouse-ului si scrieti noul nume View pentru UCS-ul curent.
Pasul 6
Alegeti optiunea Face a comenzii UCS prin apasarea pe butonul indicat mai jos:
Selectati fata inclinata a solidului pe muchia din stanga, utilizati optiunile Xflip si Yflip pentru a modifica orientarea axelor X si Y ale sistemului, daca este cazul si alegeti apoi optiunea accept.
Apasati butonul Named UCS pentru a deschide fereastra UCS. Cu cursorul pozitionat pe numele Unnamed din lista, apasati butonul stang al mouse-ului si scrieti noul nume Face pentru UCS-ul curent.
Pasul 7
Derulati lista Named UCS, aflata in Panel-ul Coordinates si observati prezenta tuturor UCS-urilor salvate. Prin selectarea lor succesiva, veti putea restabili sistemul de coordonate in orice pozitie salvata anterior. De asemenea, oricand puteti reveni in pozitia WORLD.
Pasul 8
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.4: Utilizarea vederilor predefinite (View)
Preambul
Atunci cand lucram in spatiul tridimensional, este foarte util sa reorientam vederea, astfel incat sa observam detaliile semnificative ale proiectului.
Orientarea vederii se poate face utilizand vederile predefinite, acestea fiind, de fapt, optiuni ale comenzii View.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “04.Utilizarea vederilor predefinite (View).dwg”.
Desenul prezinta un corp de cladire, pentru care vom alege diverse orientari ale vederii 3D.
Pasul 2
Din Tab-ul Home, Panel-ul View, derulati lista de optiuni ale comenzii View. Observam aici existenta a 10 vederi predefinite: 6 vederi ortogonale (Top, Bottom, Left, Right, Front si Back) si 4 vederi izometrice (SW Isometric, SE Isometric, NE Isometric, NW Isometric).
Pentru a obtine o vedere de sus a planului XY, alegeti din lista vederea Top.
Selectati apoi optiunea Left pentru a orienta vederea din stanga a cladirii.
Selectati optiunea SE Isometric pentru a obtine orientarea din figura de mai jos.
Pasul 3
Selectati Tab-ul Vizualize din Workspace-ul 3D Modeling. Remarcati in Panel-ul Views existenta aceleiasi liste derulante cu optiuni ale comenzii View.
Din aceasta lista, selectati vederea SW Isometric.
Pasul 4
Daca reorientati vederea intr-o pozitie oarecare, cu ajutorul comenzilor de vizualizare, Zoom, Pan si Orbit, puteti salva aceasta vedere ca vedere denumita apasand pe butonul Named Views.
In caseta de dialog View Manager, apasati butonul New.
In caseta de dialog New View / Shot Properties, introduceti in campul View Name, numele Acoperis si apasati butonul OK.
Ati salvat, astfel vederea cu numele Acoperis, pe care o veti regasi ca element in lista de vederi salvate, alaturi de cele predefinite (ortografice si izometrice), atat in tab-ul Vizualize cat si in tab-ul Home.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.5: Utilizarea optiunii Dynamic UCS
Preambul
In versiunile mai vechi de AutoCAD, desenarea sau modelarea pe o fata a unui solid existent presupunea, in prealabil, ca singura optiune disponibila, reorientarea sistemului de coordonate astfel incat planul XY sa fie asezat pe acea fata. Acest lucru se realizeaza cu ajutorul comenzii UCS, optiunea 3Point.
Aceasta metoda este perfect valabila si in versiunea 2015 si este expusa pe larg in lectia “Utilizarea comenzii UCS”. Astfel s-a desenat cercul pe fata laterala a box-ului din figura de mai jos.
In AutoCAD 2015, avem insa o functie mai puternica, denumita Dynamic UCS, care permite desenarea sau modelarea pe o fata a unui solid fara a mai fi necesara orientarea sistemului UCS pe acea fata. Simpla deplasare a cursorului pe fata dorita duce la reorientarea lui astfel incat axele X si Y sa fie temporar orientate pe fata selectata.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “05.Utilizarea optiunii Dynamic UCS.dwg”.
Desenul prezinta un box, pe care vom alege desena si vom modela diverse elemente 3D.
Pasul 2
Din bara de stare, activati optiunea Dynamic UCS apasand pe butonul acesteia.
Lansati comanda Circle si desenati un cerc pe fata superioara si pe cea laterala-dreapta. Deplasati cursorul pe fata de sus a box-ului si observati punerea ei in evidenta (highlight) si, de asemenea, reorientarea axelor de culoare rosie (X) si verde (Y) ale cursorului pe aceasta fata.
Din tab-ul Home, panel-ul Create, derulati butonul de creare a solidelor primitive si alegeti comanda Cylinder. Modelati un cilindru pe fata de sus, prin alegerea centrului bazei pe aceasta fata si specificarea ulterioara a inaltimii.
Alegeti apoi comanda Pyramid din aceeasi lista derulanta si modelati o piramida cu baza de forma unui partata plasata pe fata laterala-dreapta.
Pasul 3
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.6: Configurarea viewporturilor (Vports)
Preambul
In spatiul 3D este deseori necesarea realizarea unor vederi diferite in spatiul de lucru. Aceasta optiune poate fi realizata cu ajutorul comenzii Vports, plasata in Tab-ul Vizualize, in panel-ul Model Viewports.
Initial, interfata AutoCAD prezinta o singura fereastra de vizualizare. In menu-ul de configurare veti gasi o serie de posibilitati de impartire a zonei grafice in mai multe astfel de ferestre.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “06.Configurarea viewporturilor (Vports).dwg”.
Desenul prezinta o cladire, pe care o vom reprezenta in mai multe vederi in spatiul de lucru, prin impartirea zonei grafice in 4 ferestre.
Pasul 2
Din tab-ul Vizualize, panel-ul Model Viewports, apasati butonul derulant Viewport Configuration. Observati posibilitatile predefinite de impartire a zonei grafice in mai multe ferestr
Preambul
Atunci cand lucram in spatiul tridimensional, este foarte util sa reorientam vederea, astfel incat sa observam detaliile semnificative ale proiectului.
Orientarea vederii se poate face utilizand vederile predefinite, acestea fiind, de fapt, optiuni ale comenzii View.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “04.Utilizarea vederilor predefinite (View).dwg”.
Desenul prezinta un corp de cladire, pentru care vom alege diverse orientari ale vederii 3D.
Pasul 2
Din Tab-ul Home, Panel-ul View, derulati lista de optiuni ale comenzii View. Observam aici existenta a 10 vederi predefinite: 6 vederi ortogonale (Top, Bottom, Left, Right, Front si Back) si 4 vederi izometrice (SW Isometric, SE Isometric, NE Isometric, NW Isometric).
Pentru a obtine o vedere de sus a planului XY, alegeti din lista vederea Top.
Selectati apoi optiunea Left pentru a orienta vederea din stanga a cladirii.
Selectati optiunea SE Isometric pentru a obtine orientarea din figura de mai jos.
Pasul 3
Selectati Tab-ul Vizualize din Workspace-ul 3D Modeling. Remarcati in Panel-ul Views existenta aceleiasi liste derulante cu optiuni ale comenzii View.
Din aceasta lista, selectati vederea SW Isometric.
Pasul 4
Daca reorientati vederea intr-o pozitie oarecare, cu ajutorul comenzilor de vizualizare, Zoom, Pan si Orbit, puteti salva aceasta vedere ca vedere denumita apasand pe butonul Named Views.
In caseta de dialog View Manager, apasati butonul New.
In caseta de dialog New View / Shot Properties, introduceti in campul View Name, numele Acoperis si apasati butonul OK.
Ati salvat, astfel vederea cu numele Acoperis, pe care o veti regasi ca element in lista de vederi salvate, alaturi de cele predefinite (ortografice si izometrice), atat in tab-ul Vizualize cat si in tab-ul Home.
Pasul 5
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
e de vizualizare. Alegeti optiunea Four: Equal pentru impartirea zonei grafice in patru ferestre de vizualizare egale. Aceste ferestre contin aceeasi vedere ca in fereastra initiala. Orientarea vederii si modificarea stilului de vizualizare pot fi facute independent, in fiecare fereastra.
Pasul 3
Din tab-ul Vizualize, panel-ul Model Viewports, apasati butonul Named Viewports.
Se deschide astfel caseta de dialog Viewports. Accesati fila New Viewports. In lista din partea stanga, puteti alege configuratia de ferestre de vizualizare dorita: o singura fereastra (Single), doua ferestre (Two – Vertical sau Horizontal), trei ferestre (Three – Right, Left, Above, Bellow, Vertical, Horizontal) sau patru ferestre (Four – Equal, Right, Left). Alegerea din lista, pe rand a acestor optiuni, duce la vizualizarea impartirii zonei grafice in partea dreapta (Preview).
Pentru configurarea Four: Equal, in zona Preview se poate selecta fiecare fereastra in parte si se poate seta modul de vizualizare (2D sau 3D), orientarea vederii (isometric sau ortografic) precum si stilul de vizualizare (Visual Style).
Setati vederile Top, Front, Left si SW Isometric pentru cele 4 ferestre, precum si stilul de vizualizare corespunzator figurii de mai jos.
Dupa ce ati facut setarile impuse, apasati butonul OK si constatati efectul in zona grafica. Revenirea la o singura fereastra se face alegand optiunea Single a comenzii Vports.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.7: Utilizarea comenzii 3D Orbit
Preambul
Programul AutoCAD pune la dispozitia utilizatorului o serie de unelte care permit reorientarea desenului sau modelului in zona grafica.
Una dintre aceste unelte este comanda 3D Orbit, care permite rotirea in timp real a modelului, atat liber cat si restrictionat dupa o axa.
Vom pune in evidenta in continuare principalele optiuni ale acestei comenzi.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “07.Utilizarea comenzii 3D Orbit.dwg ”.
Desenul prezinta un corp de cladire, pe care il vom vizualiza cu ajutorul comenzii 3D Orbit.
Pasul 2
Modalitatea cea mai rapida de utilizare a comenzii 3D Orbit este apasarea si mentinerea apasata a tastei Shift si a butonului central al mouse-ului (rola Scroll).
Cursorul primeste pictograma specifica functiei 3D Orbit, iar deplasarea lui in campul zonei grafice provoaca rotirea libera a imaginii.
Apasati simultan tasta Shift si butonul central al mouse-ului, mentineti aceste taste apasate si rotiti imaginea.
Comanda 3D Orbit este transparenta, adica se poate utiliza oricand in procesul de modelare, chiar daca avem lansata in executie o alta comanda.
Pasul 3
Comanda 3D Orbit poate fi accesata, de asemenea, si din Tab-ul View, Panel-ul Navigate. Aici gasim butonul derulant care contine optiunile Orbit, Free Orbit si Continuous Orbit.
Selectati din lista derulanta, optiunea Orbit, deplasati cursorul in zona grafica, apasati si mentineti apasat butonul stang al mouse-ului si rotiti imaginea.
Observati rotirea restrictionata pe directie orizontala sau verticala a imaginii.
Selectati apoi optiunea Free Orbit si observati aparitia in zona grafica a cercului de culoare verde. Avem cateva zone distincte, in care, daca pozitionam cursorul, obtinem efecte de rotire diferite ale imaginii.
Plasarea cursorului in interiorul cercului, duce la rotirea libera a imaginii, pastrand fix punctul de vedere al “camerei” care filmeaza rotirea.
Rotiti imaginea plasand cursorul in interiorul cercului si mentinand apasat butonul stang al mouse-ului.
Plasati apoi cursorul in exteriorul cercului si rotiti imaginea. Observati rotirea imaginii fata de o axa care trece prin centrul cercului.
Plasati cursorul in interiorul unuia din cerculetele orizontale. Apasati si mentineti apasat butonul stang al mouse-ului si rotiti imaginea. Se observa ca rotirea are loc in jurul axei care trece prin centrul cerculetelor verticale.
Plasati cursorul in interiorul unuia din cerculetele verticale. Apasati si mentineti apasat butonul stang al mouse-ului si rotiti imaginea. Se observa ca rotirea are loc in jurul axei care trece prin centrul cerculetelor orizontale.
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.8: Optiuni suplimentare ale comenzii 3D Orbit
Preambul
In lectia anterioara am vazut utilitatea comenzii 3D Orbit, aceea de a roti in timp real, dinamic, imaginea si a putea privi modelul din mai multe puncte de vedere.
Vom pune in evidenta in cele ce urmeaza alte facilitati si optiuni ale comenzii 3D Orbit.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “08.Optiuni suplimentare ale comenzii 3D Orbit.dwg ”.
Pasul 2
Alegeti din butonul derulant al comenzii 3D Orbit, optiunea Continuous Orbit. Apasati si mentineti apasat butonul stang al mouse-ului si imprimati imaginii o miscare, eliberand, in timpul miscarii butonul mouse-ului. Observati rotirea continua a imaginii cu viteza data de miscarea anterioara a cursorului.
Oprirea rotirii continue se face prin apasarea butonuli stang al mouse-ului in zona grafica.
Pasul 3
Puteti alege optiunile comenzii 3D Orbit si din butonul derulant al acesteia, plasat in bara de navigare din dreapta zonei grafice, alaturi de comenzile Zoom si Pan.
Alegeti optiunea Free Orbit si deplasati cursorul in zona grafica. Apasati butonul dreapta al mouse-ului pentru a deschide menu-ul shortcut. Puteti alege de aici optiuni suplimentare care permit, de exemplu, vizualizarea modelului in modurile Perspective sau Parallel. Modul Perspective este cel implicit si confera modelului o vizualizare realista.
De asemenea, tot din acest menu shortcut, putem alege orientarea imaginii intr-una din vederile predefinite (Preset Views), putem reseta vederea in pozitia Home View sau putem schimba stilul de vizualizare (2D Wireframe, Shaded, Realistic).
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.9: Utilizarea stilurilor de vizualizare (Visual Styles)
Preambul
Reprezentarea in spatiul 3D se poate realiza cu ajutorul stilurilor de vizualizare, denumite in AutoCAD Visual Styles.
Acestea sunt modalitati de afisare a imaginii modelului tridimensional in zona grafica. Avem la dispozitie 10 stiluri de vizualizare, plasate in lista derulanta a comenzii Visualstyles.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “09.Utilizarea stilurilor de vizualizare (Visual Styles).dwg ”.
Pasul 2
In Tab-ul Home, panel-ul View, derulati lista de stiluri si alegeti vizualizarea 2D Wireframe.
Obtineti astfel o vedere a modelului sub forma unui cadru de sarma, reprezentare care pune in evidenta numai muchiile obiectului si, de asemenea, face trecerea la vederea de tip Parallel.
Alegeti apoi stilul 3D Wireframe. Modul de afizare a imaginii este asemanator cu cel de la 2D Wireframe, numai ca imaginea va ramane in vizualizarea Perspective.
Alegeti din lista derulanta, in ordine, stilurile de vizualizare: Shaded (umbrit), Shaded with edges (umbrit cu muchii), Shades of Gray (umbrire in nuante de gri), Hidden ( muchii ascunse), Sketchy (schita de mana), X-Ray (umbrire semitransparenta), Conceptual (afisare in combunatii de culori calde si reci) si Realistic (umbrire cu punerea in evidenta a materialelor si texturilor).
Pasul 3
Stilurile de vizualisare se pot alege si din Tab-ul Vizualize, Panel-ul Visual Styles, unde gasim aceeasi lista derulanta Visual Styles.
De asemenea, aici mai putem accesa o serie de butoane cu optiuni de punere in evidenta a muchiilor (Isolines, Facet Edges, No Edges), ascundere de muchii invizibile (Hide), afisare a culorii suprafetelor (Normal, Monochrome, Tint, Desaturate), modificare a stilului de afisare a fetelor (Realistic, Warm-Cool, No Face Style),
»
Lectia 11.10: Utilizarea cubului de vizualizare (View Cube)
Preambul
Programul AutoCAD pune la dispozitie o serie de unelte pentru orientarea imaginii in zona grafica. Unul dintre aceste instrumente foarte utile este cubul de vizualizare, denumit in AutoCAD View Cube.
Cubul de vizualizare este plasat implicit in coltul din dreapta-sus al zonei grafice.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “10.Utilizarea cubului de vizualizare (ViewCube).dwg ”.
In acest model, vom utiliza View Cube pentru orientarea vederii in spatiul 3D.
Pasul 2
Apasati pe fata TOP a cubului de vizualizare si observati orientarea imaginii in pozitia ortogonala TOP. Sunt disponibile, de asemenea si celelalte orientari ortogonale Bottom, Left, Right, Front, Back.
Apasarea pe laturile cubului permit orientarea vederii astfel incat sa se vada doua fete ale modelului (de exemplu, Top-Front)
Colturile cubului sunt corespunzatoare vederilor izometrice, de exemplu, vederea SE Isometric este afisata daca se apasa pe coltul care uneste fetele Top-Front-Right.
Deplasand cursorul pe banda din jurul cubului si mentinand butonul stang al mouse-ului apasat, putem roti imaginea dinamic.
Atunci cand ne aflam intr-o vedere ortogonala, de exemplu Front, apasarea pe sagetile din jurul cubului va duce la orientarea intr-o alta vedere ortogonala adiacenta.
Prin apasarea succesiva pe sageata din dreapta, alegeti, pe rand, vederea Right si Back.
Apasati, apoi, pe sageata de jos pentru a stabili vederea Bottom si Top.
Sagetile din partea dreapta-sus a cubului permit rotirea cu 90 de grade a imaginii.
Butonul din partea stanga-sus a cubului de vizualizare (casuta) restabileste vederea denumita Home, implicit aceasta fiind SW Isometric.
Pasul 3
Apasati pe sageata din partea dreapta-jos a cubului de vizualizare. Veti deschide un menu shortcut de unde puteti alege alte optiuni, precum trecerea din vederea Perspective in vederea Parallel, restabilirea vederii Home, setarea unei alte orientati ca vedere Home (Set Current View as Home)
Selectati optiunea View Cube Settings pentru a intra in caseta de dialog cu acelasi nume.
Aici puteti face diverse setari aferente cubului de vizualizare, de exemplu, pozitia pe ecran (On-screen position), care este, implicit in dreapta-sus (Top-Right). Puteti seta si marimea cubului, View Cube size sau Transparenta in stare inactiva (Inactive opacity).
Pasul 4
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.
Lectia 11.11: Utilizarea rotii de navigare (Steering Wheel)
Preambul
Programul AutoCAD pune la dispozitie o serie de unelte pentru orientarea imaginii in zona grafica. Unul dintre aceste instrumente foarte utile este roata de navigare, denumita in AutoCAD Steering Wheel.
Pasul 1
Dezarhivati si deschideti desenul cu numele “11.Utilizarea rotii de navigare (Steering Wheel).dwg ”.
Pasul 2
Roata de navigare poate fi accesata apasand pe butonul plasat in partea de sus a barei de navigare din dreapta zonei grafice sau din tab-ul View, panel-ul Navigate, butonul derulant Steering Wheels.
Derularea butonului Steering Wheels afiseaza cele 7 modele ale rotii de navigare: Full Navigation, Mini Full Navigation, Mini View Object, Mini Tour Building, Basic View Object, Basic Tour Building si 2D.
Selectati optiunea Full Navigation pentru a afisa roata de navigare Full Navigation Wheel.
Full Navigation Wheel contine toate comenzile de navigare (Pan, Zoom, Orbit) precum si optiuni suplimentare precum Walk, Look, Center, Up-Down si Rewind.
Deplasati roata de navigare in pozitia convenabila si apasati butonul Zoom. Se poate micsora sau mari astfel imaginea centrat pe punctul PIVOT care reprezinta pozitia curenta a rotii inainte de accesarea comenzii Zoom.
Pasul 3
Apasati pe butonul Pan si deplasati imaginea in zona grafica.
Pasul 4
Apasati pe butonul Orbit si rotiti imaginea pentru a obtine o alta orientare. Se observa ca punctul de rotire este PIVOT-ul anterior utilizat.
Daca centrul de rotire nu este cel dorit, se poate utiliza optiunea Center pentru a pozitiona PIVOT-ul intr-un alt punct.
Pasul 5
Cu optiunea Walk, ne putem deplasa in jurul modelului sau in interiorul lui.
Ajungand in interiorul cladirii, putem utiliza, de exemplu, optiunea Look pentru a roti imaginea in jurul pozitiei curente.
Putem deplasa, de asemena imaginea sus sau jos pentru a vedea mai multe detalii la aceeasi marime a imaginii.
Pasul 6
Optiunea Rewind afiseaza o istorie pe cadre a vizualizarilor anterioare. Putem alege oricare din aceste cadre pentru a restabili vederea necesara.
Pasul 7
Apasarea pe sageata din partea dreapta-jos a rotii de navigare duce la deschiderea unui menu, din care ne putem alege una din celelalte tipuri de roti sau putem face setati suplimentare.
Selectati optiunea Steering Wheel Settings pentru a deschde caseta de dialog cu acelasi nume. Aici puteti seta marimea rotii precum si celelalte optiuni disponibile (opacitate, viteza de deplasare in modul Walk, etc.)
Pasul 8
Inchideti programul AutoCAD utilizand comanda Exit AutoCAD, aflata in menu-ul de aplicatie, sau continuati cu urmatoarea lectie.